Lunken seeropbakning til Tour de France

TV 2's seerandel i juli er faldet med hele 5,6 sharepoint i forhold til sidste år.

En del af problemet er, at både live-programmet 'Touren Etape' og studie Tour de France-programmerne er faldet i seertal, konstaterer Maxus på løbets hviledag. TV 2's 'Etape' har f.eks. tabt 100.000 seere i år på trods af et perfekt tv-vejr.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's seerandel i juli er faldet med hele 5,6 sharepoint i forhold til sidste år.

En del af problemet er, at både live-programmet 'Touren Etape' og studie Tour de France-programmerne er faldet i seertal, konstaterer Maxus på løbets hviledag. TV 2's 'Etape' har f.eks. tabt 100.000 seere i år på trods af et perfekt tv-vejr.

Derimod formår DR1 at holde shareniveauet som sidste år, til trods for at DR1's 'Aftentour' også er faldet i seerinteresse med ca. 14 procent.

"Tennis med danskersucces er givetvis en del af forklaringen, men også et svækket Saxo Bank-team og en generel mangel på danske cykelprofiler," siger Broadcast Manager Jesper Thorhauge, Maxus.

“Det kan være, at de næste Tour de France-uger går bedre for TV 2 og DR1, når løbet intensiveres, og tennis ikke er en overraskende afgørende faktor.”
 
Genvinst for TV 2 Sport
Til gengæld nyder TV 2 Sport, SBS og Discovery godt af de pludselig Tour-illoyale seere.

TV 2 Sport har vist Wimbledon-kampene og har tredobbelt sin juli-share til 3,1 procent. Danske Frederik Løchte Nielsen som vinder i double var selvsagt en stor gevinst.

Ligeledes er SBS TV steget i markant i share, og Discovery Channel, i kombination med søsterkanalen TLC, er også vokset i juli.

TV3-kanalerne har tabt share i forhold til samme tid sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også