MediaWatch

TV 2's seerhits sakker bagud

'Station 2' har tabt 22 pct. af seerne. 'Go' Aften Danmark' har tabt 18 pct. Og 'Hvem vil være millionær' har tabt 14 pct. Det første halvår af 2012 har været en kold dukkert for nogle af TV2 seermagneter, sammenligner man med samme periode i 2011.

På TV 2 forklarer man faldet med overgangen til betalingskanal, hvor kun 95 pct. af seerne valgte at investere i TV 2. I samme ombæring fik 350.000 danskere fået større tv-pakker, fordi de skulle tegne abonnement hos en distributør.

'Station 2' har tabt 22 pct. af seerne. 'Go' Aften Danmark' har tabt 18 pct. Og 'Hvem vil være millionær' har tabt 14 pct. Det første halvår af 2012 har været en kold dukkert for nogle af TV2 seermagneter, sammenligner man med samme periode i 2011.

På TV 2 forklarer man faldet med overgangen til betalingskanal, hvor kun 95 pct. af seerne valgte at investere i TV 2. I samme ombæring fik 350.000 danskere fået større tv-pakker, fordi de skulle tegne abonnement hos en distributør.

"Dykket er kommet lige efter, at abonnementsbetalingen er blevet indført. Det er helt klart den største årsag til nedgangen. Sådan nogle programmer, som har kørt så godt i mange år, ændrer ikksig ikke så meget fra denne ene dag til den anden," fortæller TV 2's programchef, Keld Reinicke til epn.dk.

Mindre forspring ned til DR
Flere underholdningsformater som 'Dagens Mand' og 'Live fra Bremen' har også tabt seere. Og samlet betyder nedgangen, at TV 2 forspring til DR1 er reduceret fra 27 pct. til 23 pct.

Det skyldes også, at konkurrencen på et af TV 2's kerneprodukter, dansk produceret tv, er blevet hårdere, siger Keld Reinicke til Epn.dk. Flere af de kommercielle kanaler som TV3 og Kanal 5 har skruet op for andelen af dansk tv.

Agenda-projekter
Keld Reinicke opfatter dog ikke seernedgangen som et faresignal og tegn på programmernes manglende relevans, men som et vilkår i et stadigt mere fragmenteret tv-marked

I fremtiden skal TV 2 i højere grad have fokus på dagsordenssættende projekter og temaer og på store events, der skal fylde mere på tværs af kanalens forskellige programmer, siger Keld Reinicke til Epn.dk.

 

 

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs