SBS, TV3 og Discovery står sammen om DR3-skepsis

SBS Media har i de senere år fastholdt en jævn kritisk linje overfor DR’s agere på tv og radio, men DR’s bebudede nye kanalstrategi til nytår var dråben.

Især er det planerne om en ny DR3 for de 15-39 årige, som ærgrer og bekymrer SBS, der ikke forstår hvorfor DR skal lancere en tv-kanal, der har præcis samme målgruppe som mange kommercielle tv-kanaler.
Per Fanefjord Laursen

SBS Media har i de senere år fastholdt en jævn kritisk linje overfor DR’s agere på tv og radio, men DR’s bebudede nye kanalstrategi til nytår var dråben.

Især er det planerne om en ny DR3 for de 15-39 årige, som ærgrer og bekymrer SBS, der ikke forstår hvorfor DR skal lancere en tv-kanal, der har præcis samme målgruppe som mange kommercielle tv-kanaler.

Kommerciel målgruppe
DR er selvsagt forpligtet til at levere indhold til de unge voksne, men programerklæringen for DR3 bebuder, at DR3 bl.a. går efter udenlandsk fiktion, humor, satire og dokumentarprogrammer.

“Netop de genrer fylder jo meget på en række af de kommercielle tv-kanaler, som har samme målgruppe som DR3 nu sigter efter,” siger Jesper Jürgensen, Informationschef i SBS Media.

SBS foreslår derfor, at politikerne i public service kontrakten markerer intentionerne om indkøbspolitikken til DR3, så politikerne kan opretholde klar afstand til kommercielt tv, der især køber ind i Hollywood.

 

Blødt oplæg til public service kontrakt
SBS Media anbefaler, at DR klart definerer, hvordan DR3 programmæssigt skal adskille sig fra DR1 og DR2. DR har meldt blødt ud, at DR3 skal overraske, provokere og underholde, men det skal DR2 og DR1 vel også med mellerum, så hvor er forskellen, lyder spørgsmålet fra SBS.

SBS foreslår også politisk stillingtagen til, at DR3 i sin programprofil koncentrerer sig om en public service-opgave, der klarere sikrer afstand mellem licensbetalt tv og kommercielt tv for de unge voksne.

NRK3 sporet skræmmer
Discovery Channel tilslutter sig kritikken. Nordisk direktør, Jan Andreassen, ser som SBS gerne et krav fra politisk side om, at DR3 i sin programprofil koncentrerer sig om public service-tv, så kanalen ikke går ind på de kommercielle tv-stationers marked for underholdning til de unge voksne.

“Jeg er bekymret for, at DR med DR3 vil lægge sig i samme spor som NRK har gjort i Norge med deres ungdomskanal NRK3. En kanal, som er blevet et værktøj, hvor den nationale public service-udbyder prøver at trække seerandele fra de kommercielle stationer. Dette gør de imidlertid ikke med public service-programmer, men med ældre programmer fra de kommercielle kanaler. Det mener jeg ikke, man bør gøre som public service-udbyder,” siger Discovery-direktøren.

Han har svært ved at se, at DR3 vil gavne danske tv-marked - hverken forbrugeren, tv-udbyderne eller de arbejdspladser, som de kommercielle kanaler har skabt i Danmark.

Ja tak til retningslinjer
TV3 bevæger sig meget sjældent ud i DR.kritik i disse dage, men TV3-direktør Kim Poder kan godt få øje på pointen hos sine konkurrenter:

"Jeg tænker også, at det vil være fornuftigt med nogle retningslinjer. Bag ønsket om en DR3 til unge må der jo enten ligge at de skal se ”mere tv” eller tilbydes noget ”andet tv”, end det de får i dag. Og jeg tror ikke at motivationen er ”mere tv”, så det kunne være interessant at spørge de ”unge” hvad de savner, før man bruger pengene."

P7 Mix for tæt på
SBSmedia har tidligere kritiseret, at DR Mama, som DR3 afløser, sendte en stor andel af indkøbte programmer, der lige så godt kunne være sendt på kommercielt tv.

I 2011 rejste SBS kritik af, at DR introducerede en ny hurtigt voksende P7 Mix med mainstream pop, da DR omformaterede flere DAB brands. P7s playliste er stærkt beslægtet med SBS-kanaler som NovaFM, Radio 100 og delvist PopFM.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også