TV 2: Dækningstab er som forventet

TV 2 og mediabureauerne er ikke helt på linje, når det gælder tolkningen af TV 2's aktuelle evne til at levere 'reklameøjne'. Flere mediabureauer advarede i går på MediaWatch om TV 2's vigende evne til at levere høj, hurtig reklamedækning i første halvår; det skyldes ikke mindst et mærkbart tab af husstande efter introduktionen af abonnement.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 og mediabureauerne er ikke helt på linje, når det gælder tolkningen af TV 2's aktuelle evne til at levere 'reklameøjne'.

Flere mediabureauer advarede i går på MediaWatch om TV 2's vigende evne til at levere høj, hurtig reklamedækning i første halvår; det skyldes ikke mindst et mærkbart tab af husstande efter introduktionen af abonnement.

”Reklamedækningen er faldet relativt meget, og kampagnedækningen har heller ikke samme unikke størrelse som tidligere, på trods af at TV 2 har introduceret en kompensationsforstærkning,” sagde Broadcast Director Jakob Olsen, IUM.

TV 2 er et massemedie
TV 2's salgsdirektør Peter Olafsson melder hus forbi på de signaler, der også kommer fra MEC, OMD og Mindshare. Ifølge ham virker kompensationen helt efter hensigten.

”I vore nøglemålgrupper, 20-60 år og 20-40 år, leverer TV 2-kampagnerne lige så godt i 2012 som i 2011, når man inkluderer den kompensation, vi giver til kunderne,” siger han og uddyber:

”Vores kompensation skal naturligvis med ind i bedømmelsen, den er indført for at holde alle kunder skadesfri. Men det er da muligt, at der i meget unge målgrupper ses mindre dækning. Her skal man huske, at TV 2 er et massemedie, og vort fokus er der, hvor indtægterne ligger – i bredere nøglemålgrupper,” siger salgsdirektøren, der netop har fået sin analyseafdeling til at regne på de nyeste resultater.

Peter Olafsson undrer sig lidt over signalet fra mediabureauerne op til sommerferien. Var de blevet luftet tættere på årsaftaleforhandlingerne i november, var det mindre overraskende.

Ja, det er en ny situation
Når TV 2's kommercielle direktør Flemming Rasmussen skal gøre status på 1. halvår, er konklusionen, at TV 2 overordnet set står fornuftig nok. TV 2 har gennemgået en transformation til betalingskanal, og over 95 procent af husstandene har valgt at købe TV 2

"Dette sikrer, som bekendt, TV 2 en langt bedre og mere stabil indtægtsstrøm, hvilket igen giver TV 2 bedre muligheder for at klare sig i den intensiverede konkurrence på tv-markedet," siger han.

Mindre afstand til konkurrenter
Men Flemming Rasmussen lægger ikke skjul på, at overgangen har medført et fald i hovedkanalens ugentlige dækning, dog ikke mere end forudset. Samtidig har konkurrerende tv-kanaler vundet penetration og dækning.

"Konkurrenterne er ganske vist kommet en anelse tættere på, når vi taler om dækning, men dels er vi jo fortsat markant bedre end konkurrenterne på den ugentlige nettodækning, og dels er der jo heldigvis mange andre parametre der spiller ind i forholdet til hvorvidt en annoncør får den maksimale effekt ud af sin markedsføringsinvestering," lyder tolkningen fra Flemming Rasmussen, der understreger, at TV 2 tager den nye konkurrencesituation alvorligt og er klar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også