"Big Brother har givet os volumen med raketfart"

Den allerførste bundlinje var rød for Endemols danske datterselskab Endemol Danmark. Regnskabet for 2011 viste et underskud på knap 1,4 mio. kr. og en negativ egenkapital på omkring 800.000 kr. for selskabet, der startede op i Danmark i oktober 2010.

Den allerførste bundlinje var rød for Endemols danske datterselskab Endemol Danmark. Regnskabet for 2011 viste et underskud på knap 1,4 mio. kr. og en negativ egenkapital på omkring 800.000 kr. for selskabet, der startede op i Danmark i oktober 2010.

"Vi er meget glade for resultatet. Det er år nul, og vi er kommet godt fra start. Egentlig synes jeg, at det er billigt sluppet gennem en etablering,"siger Rikke Kristine Nielsen, adm. direktør i Endemol Danmark.

Som andre tv-produktionsselskaber har Endemol Danmark nydt godt af den stigende efterspørgsel på dansk-produceret tv. Selskabet har flere nye programmer i pipelinen i 2012 og 2013 og Rikke Kristine Nissen er optimistisk i forhold til dette og næste år.

"Det ser godt ud i branchen. De fleste har noget at lave, og det har vi også. Vi er meget glade for indeværende år og meget positive med hensyn til resultatet for 2012," siger Rikke Kristine Nissen.

Storebror gav en hestesko
2012 har for Endemol Danmark især handlet om 'Big Brother' (billedet), der fik revival på Kanal 5 i år. Det har været en stor produktion med 130 ansatte i maskinrummet - en gave for et nyopstartet selskab. 

"'Big Brother' betyder fantastisk meget for os. Det at få så stor en ordre er en tillidserklæring fra kanalerne og en drømmestart at prøve kræfter med så stort et projekt. Det var en fin start at relancere et af Endemols største formater i Danmark, og det har givet os en volumen med raketfart," siger Rikke Kristine Nissen.

Adgang til enormt katalog
Som datterselskab af Endemol-koncernen har Endemol Danmark den fordel, at kunne trække på moderselskabets store katalog af internationalt testede underholdningsformater. Blandt andet er programmet 'Pengene på bordet', som Endemol Danmark producerer for TV2, et engelsk koncept 'Money drop', som det danske selskab har kunnet oversætte til det danske publikum og produktionskrav. 

Dermed er Endemol Danmark på den korte bane ikke underlagt de krav om investeringer i konceptudvikling og udvikling af internationalt gangbare formater, som mange af konkurrenterne har beskrevet som en dyr nødvendighed. 

"Det, at vi er datterselskab i Endemol, betyder, at vi har et af verdens største kataloger at dykke ned i. Det er det, vi lever af, så det er vigtigt at have. Vi bruger masser af krudt på at adaptere eksisterende formater til et dansk marked. Derudover kommer der hele tiden nye formater fra blandt andet England og Holland, og for et nystartet produktionsselskab er det små appelsiner, der falder ned i turbanen," siger Rikke Kristine Nissen. 

Bidrage til kataloget - på sigt
På den lange bane skal Endemol Danmark dog også investere i udvikling og bidrage til Endomols katalog.  

"Det bliver vi nødt til på sigt, men vi er så nye, at hidtil har det været Endemol-kataloget, der er efterspørgsel på. Men med tiden vil vi få samme behov som resten af branchen og blive nødt til at udvikle formater selv. Men ikke i morgen, og heller ikke i overmorgen," siger den adm. direktør.
 

 



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også