Skuffende EM-efterspørgsel på TV 2

Efter tre intensive uger med masser af topfodbold og studieprogrammer kan TV 2 konstatere, at EM 2012 var en økonomisk lindring, men ikke en gylden måned. Forventningerne til EM's tv-omsætning var allerede afkølet hos TV 2 og mediabureauer efter en maj måned, der ifølge DRRB-indekset var noget nær en katastrofe med et tv-annoncetab på 27 procent. Juni var bedre end maj, så i det lys blev EM en lille velgørende indsprøjtning for markedet, siger MEC.
Per Fanefjord Laursen

Efter tre intensive uger med masser af topfodbold og studieprogrammer kan TV 2 konstatere, at EM 2012 var en økonomisk lindring, men ikke en gylden måned.

Forventningerne til EM's tv-omsætning var allerede afkølet hos TV 2 og mediabureauer efter en maj måned, der ifølge DRRB-indekset var noget nær en katastrofe med et tv-annoncetab på 27 procent.

Juni var bedre end maj, så i det lys blev EM en lille velgørende indsprøjtning for markedet, siger MEC.

“Men TV 2 tabte helt klart indtjening i kroner, hvis vi ser i forhold til VM i juni 2010,” siger Trading Director Claus Schiko, MEC.

”TV 2’s belægning var lavere end normalt ved EM, og TV 2 kunne ikke udnytte det fulde kommercielle potentiale, fordi markedet er faldende," siger direktør Nini Roed, PHD.

Efterspørgsel svag
Ifølge TV 2 selv lå man med stort set med samme belægning målt i procent i juni 2010, juni 2011 og juni 2012.

Problemet for TV 2 var i år den manglende efterspørgsel i hele annoncemarkedet; det førte til pres på priserne og dermed til mindre omsætning fra de seere, der rent faktisk var mange af.

“Det var efterspørgslen på reklamekontakter, der ikke levede helt op til forventningerne ved EM, men vi har været fyldt - om end ikke officielt udsolgt - i alle tre uger. Men i forhold til en ’normal’ juni og til VM 2010 har vi været marginalt mindre belagt i år,” siger souschef TV-salg Jacob Holbech Rasmussen, TV 2, der ikke vil sætte indekser på omsætningen.

TV 2 er traditionelt udsolgt helt eller delvist i juni, hvilket skyldes en kombination af vejr, efterspørgsel og prissætning, oplyser han.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også