MediaWatch

YouSee: Kunderne skal ikke betale TV3's prisstigninger

Viasat har netop bebudet en gennemsnitlig abonnementsprisstigning på 18 procent, og evner tydeligvis at holde en god dialog med den afgørende tv-distributør, YouSee. Det mærkes, at TV3/Viasat har 15 års erfaring med forhandlinger af abonnementspriser med kabelkæmpen.

Viasat har netop bebudet en gennemsnitlig abonnementsprisstigning på 18 procent, og evner tydeligvis at holde en god dialog med den afgørende tv-distributør, YouSee.

Det mærkes, at TV3/Viasat har 15 års erfaring med forhandlinger af abonnementspriser med kabelkæmpen.

YouSees vicedirektør understreger, at man har taget Viasat-udspillet til efteretning. Man vil forsøge at holde sine kunder skadesfri til næste år - derfor kan Viasats robuste stigning let ramme andre tv-selskaber.

“Vores pris afhænger altid af en konkret forhandling, og det er for tidligt at sige, hvad Viasats prisstigninger kommer til at betyde for vores kunder. Det er dog helt sikkert, at eventuelle prisstigninger tidligst vil slå igennem på YouSee-kundernes regning fra årsskiftet,” siger Ulf Lund.

Prisstigninger til kunderne ikke farbar
Ulf Lund erkender, at YouSee har færre penge til andre kanaler, når man skal bruge flere penge på Viasat.

“Vi tror ikke, det er en farbar vej at blive ved med at skubbe store prisstigninger over på kunderne. Men vi kan selvfølgelig ikke bare diktere os til prisnedsættelser hos de andre kanaler, så jeg kan ikke garantere noget her.”

Ulf Lund er forstående overfor Viasats stigninger, for han anerkender, at Viasat bruger flere og flere penge på at producere deres tre kanaler. Det gælder primært de spektakulære fodboldrettigheder, men også andelen af relativt dyre egenproduktioner er stærkt stigende.

“Det er oplagt, at Viasat i høj grad også er afhængig af den brugerbetaling, de får via YouSee, Stofa, antenneforeningerne osv.”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs