Mastiff: Vi har solgt for billigt

Årets resultat faldt 73 pct. i 2011 for produktionsselskabet bag ’Paradise Hotel'. Nogle projekter blev solgt for billigt, siger selskabets adm. direktør.

2011 var økonomisk set ikke det bedste år for produktionsselskabet Mastiff A/S , der står bag formater som ’Paradise Hotel’, ’Vild med dans’ og ’Kongerne af Marienlyst’. Selskabet har de tre foregående år præsteret bundlinjer på minimum 8 mio. kr., men i 2011 faldt resultatet til 2,2 mio. kr. Bruttofortjenesten, der i 2010 nåede over 15 mio. kr., dalede til 8,2 mio. kr.

”Som udgangspunkt er vi tilfredse med årsregnskabet, for der ligger nogle planlagte investeringer i projekter og udvikling til grund for det lavere resultat. Det er altid rarere at lave et større overskud, men under de givne forudsætninger er vi godt tilfredse. Ud over øgede udviklingsomkostninger har vi haft nogle tabsgivende projekter, som det har været nødvendigt at investere i for at sikre kvaliteten i vores programmer,” siger Mads Ulrick Holmstrup, der er adm. direktør for Mastiff A/S.

Solgt for billigt
Han forklarer, at nogle projekter simpelthen er blevet solgt for billigt i forhold til, hvor meget Mastiff skulle investere i produktionen.

”Det handler om, at programmerne skal være gode nok til, at vi synes, at vi kan sende dem. Der har været et par projekter, hvor vi har været nødt til at investere yderligere undervejs,” siger Mastiffs direktør.

Derudover har der altså også været nogle mere langsigtede investeringer i udvikling, der skal sikre, at selskabet, der er blandt de fire største danske produktionsselskaber, fremadrettet kan være med i toppen af tv-produktion.

Fulde ordrebøger er ikke lig flere penge
De danske tv-produktionsselskaber har meldt, at der er rift om deres produkter. De danske tv-stationer efterspørger mere dansk tv, og producenternes ordrebøger er fulde.

Men den stigende efterspørgsel har altså ikke slået igennem på bruttofortjenesten hos Mastiff. Det skyldes, at branchen har haft svært ved at skaffe folk nok – mens deres kunder – broadcasterne – ikke har haft flere penge at købe programmer for.

”Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Vi har haft svært ved at få folk nok, og så stiger lønomkostningerne. Samtidig er nogle broadcastere presset på økonomien, så de priser, vi kan få, er ikke steget. Vi har rigeligt at lave, men projektmarginalerne har været lave,” siger Mads Ulrick Holmstrup.

Nødt til at investere i udvikling
I 2012 vil Mastiff fortsætte den hidtige strategi med fokus på primært underholdning og reality. Derudover vil selskabet skrue lidt op for factual entertainment og fakta-formater.

Til efteråret glider selskabets satsning ’Beyond Boundaries’ over skærmen på TV 2. Mads Ulrick Holmstrup fortæller, at Mastiff har store forventninger til programmet, der sender 11 fysisk handicappede på stroppetur over den afrikanske savanne.

Men Mads Ulrick Holmstrup forventer ikke, at selskabets bundlinje vil tage syvmilespring. For Mastiff skal fortsat investere langsigtet udvikling. Det er en generel skandinavisk strategi for Mastiffs ejer Zodiak Media, at Mastiff-selskaberne i Danmark, Norge og Sverige, at der skal lægges ekstra kræfter i udviklingen af nye, store programmer. For er man ikke stor på format-siden, risikerer man at falde bagud.

”Der vil være en højere rate af investering i både Danmark og på skandinavisk plan. For generelt er tv-markedet meget konsolideret, og adgangen til de store formater bliver mere og mere begrænset, hvis ikke de ligger i vores eget katalog. Så vi er dybt afhængige af at udvikle egne formater. Så vi er dybt afhængige af at udvikle egne formater,” siger Mads Ulrick Holmstrup.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også