Nordisk Film TV kæmper med indtjeningen

Der er travlt i tv-produktionsbranchen. Markedet for tv-produktioner vokser, men mange selskaber har stadig problemer med at tjene penge på det. Det gælder også Danmarks største tv-produktionsselskab, Nordisk Film TV A/S, der står bag en bred stribe aktualitets- og underholdningsprogrammer på samtlige store tv-kanaler.

Der er travlt i tv-produktionsbranchen. Markedet for tv-produktioner vokser, men mange selskaber har stadig problemer med at tjene penge på det. Det gælder også Danmarks største tv-produktionsselskab, Nordisk Film TV A/S, der står bag en bred stribe aktualitets- og underholdningsprogrammer på samtlige store tv-kanaler.

Nordisk Film TV, præsterede i 2011 et samlet resultat efter skat på 11,7 mio. kr. mod 4,8 mio. kr. i 2010. Omsætning steg fra omkring 150 mio. kr. i 2010 til  200 mio. kr. i 2011, men indtjeningsgraden på omkring 6 pct. i selskabet bag 'Go' Morgen Danmark', 'Voice' og 'Weekend Weekend'.

"Vi er helt sikkert tilfredse med 2011. Men væksten er primært udtryk for en rigtig høj omsætning. Vi har omsat for næsten 200 mio. kr.. Men indtjeningsgraden på omkring 6 pct. er ikke himmelråbende fantastisk," siger adm. direktør i Nordisk Film TV A/S Jacob Houlind.

Investerer i nye koncepter
Han forklarer, at det blandt andet er udviklingen af nye koncepter, der udfordrer indtjeningen.  I 2011 har Nordisk Film TV introduceret underholdningsformaterne 'Voice' (TV 2)  og 'Fristet' (TV3), og førstegangsproduktionerne kan være svære at tjene penge på. 

Målet er, at indtjeningsgraden skal stige. Selskabets ejer, det multinationale, parisiske produktionsselskab Banijay, der købte Nordisk Film TV i 2009, har en ambition om en indtjening på 10 pct. på sigt.  I år ligger den - indtil videre - på mellem 6 og 7 pct., men er budgetteret til 8 pct., hvilket Jacob Houlind betegner som "potentielt realistisk". 

"Det er vores mål at præstere en højere indtjeningsgrad. Men vi vil egentlig hellere bruge mange af de penge, vi potentielt tjener, til udvikling af nye ting eller tage risici med nye projekter," siger Jacob Houlind. 

Nordisk Film TV's portefølje og struktur er delt op i en fakta- og en underholdningsafdeling. De to grene af virksomheden præsterer nogenlunde samme omsætning, omkring 100 mio. kr. årligt. Mens faktaafdelingen, der med formater som 'Go' Morgen'- og Go' Aften Danmark' er mere rodfæstet og mindre sæsonpræget end underholdningsbranchen, har en lidt højere indtjeningsgrad.

Satser på internationalt salg
Udviklingen af nye koncepter, der kan rejse internationalt, er et kardinalpunkt i tv-branchen, hvor store internationale selskaber som eksempelvis hollandske Endemol (der står bag Big Brother-formatet) i stigende grad sidder på rettighedskatalogerne.

"Tilgangen til globale rettigheder er blevet sværere. Derfor er vi nødt til at skærpe og satse på vores evne til at udvikle. Desuden giver internationale formater muligheden for salg - og øget indtjening - i andre lande," siger Jacob Houlind.

Nordisk Film TV's koncepter skal være gangbare på det nordiske marked. Men de skal også have et internationalt potentiale, ellers investerer selskabet ikke i dem, siger den adm. direktør.

Både fordi det kreative arbejde med at udvikle nye internationale formater er meget tilfredsstillende internt i selskabet, men også fordi det internationale salg kan give muligheden for at øge indtjeningsgraden til højder, det skandinaviske marked, der blandt andet er præget af tunge faste udgifter, ikke kan præstere.  

"Det er vores lottokupon. Vi tjener måske maksimum 10 pct. på bundlinjen som selskab. Hvis vi skal nå over det, er internationalt salg vores lottokupon," siger han.  

Reality-formatet 'Fristet' er solgt til produktion i bl.a. Rusland og Ukraine samt flere andre lande, hvor det i øjeblikket ligger i option. 

- JHT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også