MTG-topchef: TV3's position ikke truet

SBS har haft et godt tv-forår, men TV3 er ikke mere presset af konkurrenten end ellers, siger CEO i MTG-koncernen, der ejer TV3, Hans-Holger Albrecht.

Konkurrencen mellem de to internationalt ejede, kommercielle tv-selskaber, SBS og TV3/Viasat, har været intens på det danske marked i foråret, hvor SBS har haft medvind. MediaWatch har i et mailinterview med Hans-Holger Albrecht, CEO i MTG, der ejer TV3-gruppen, spurgt, om det giver anledning til bekymring. 

SBSmedia vinder styrke - i hvert fald på det danske marked, med øget andel, og endda højere penetration og rækkevidde end TV3. Er MTG's position under beskydning i Danmark?

"Markedet forandrer sig, som det gør hele tiden, men vi har en meget stærk position i Danmark som den klare nummer to (på det kommercielle tv-marked, red.), samt en meget stærk position på online betalings-tv. I første kvartal havde vi den højeste kommercielle seerandel i kernemålgruppen i 10 år. SBS har faktisk øget deres kommercielle seerandel, men kommer fra relativt lavere seerandel-niveauer i 2011. Vi har styrket vores programplaner i år og har sikret os en række vigtige sportsrettigheder, herunder den engelske Premier League (som SBS hidtil har haft, red.) fra næste år og frem til 2016," svarer Hans-Holger Albrecht.

Han ser ikke grund til at styrke distributionen af TV3-kanalerne med en aftale med Boxer TV, selvom Boxer har øget kundebasen betydeligt de seneste måneder.

"Vi er godt tilfredse med de distributionspartnere, vi har, og med de platforme, hvor vores kanaler ellers er tilgængelige."

Radio passer godt ind
Selv om MTG i stigende grad fokuserer på tv-forretningen og har solgt to internetbaserede forretninger fra på den konto i 2012 - Bet24 og CDON Group - så har koncernen ingen planer om at forlade radiomarkedet ifølge Hans-Holger Albrecht.

"Radio er et aktiv for os, det passer meget godt med vores tv-aktiviteter, både som en cross-salgsfremmende redskab og som eget medie. Digitalisering er selvfølgelig den næste udvikling, som vi forventer vil give samme muligheder, som digitaliseringen af ??tv har gjort. Vi har ikke radio-aktiviteter i alle de markeder, hvor vi har tv, men vi helt sikkert overveje investeringsmuligheder på radiomarkedet, når og hvis de opstår."

Kan man konkluderer, at MTG aldrig vil blive en spille på det danske radiomarked?

"Det kan man aldrig konkludere. Vi vil altid se på mulighederne, når de viser sig."

- PFL, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også