MTG zoomer ind på tv-vækst

I begyndelsen af året opkøbte MTG tv-gruppen LNT i Letland - og senere på foråret, i april, solgte den svenske mediekoncern spillesitet Bet24 fra til Unibet Group for 13,5 mio. euro. Begrundelsen var, at MTG vil koncentrere sig om kerneforretningen fremover. MediaWatch har per mail spurgt CEO i MTG, Hans-Holger Albrecht, om hvordan han vurderer udviklingen og mulighederne på tv-markedet.   

I begyndelsen af året opkøbte MTG tv-gruppen LNT i Letland - og senere på foråret, i april, solgte den svenske mediekoncern spillesitet Bet24 fra til Unibet Group for 13,5 mio. euro. Begrundelsen var, at MTG vil koncentrere sig om kerneforretningen fremover. MediaWatch har per mail spurgt CEO i MTG, Hans-Holger Albrecht, om hvordan han vurderer udviklingen og mulighederne på tv-markedet.   

MTG solgte Bet24, fordi det ikke er kerneforretning. Betyder det, at andre aktiviteter, som ikke er rentable forretninger, også kan blive "skåret væk"?

"Det er ikke et spørgsmål om rentabilitet. En masse af de spændende nye projekter, som vi er involveret i, er endnu ikke rentable, men rummer enormt vækstpotentiale. Vores fokus er på tv og tv-relaterede aktiviteter. Derfor har vi fravalgt CDON Group og derfor solgte vi Bet24, og det er også derfor, at vi for nylig har erhvervet LNT i Letland og udvider yderligere i Østeuropa og Afrika."

Hvad er din vurdering af det skandinaviske marked i 2012?

"De svenske og norske tv-reklamemarkeder forventes at vokse i år, men der er ingen uafhængige prognoser for Danmark, så svært at sige. Væksten på tv-reklamemarkedet er drevet af, at tv tager markedsandele fra andre medier, at der er flere tv-kanaler til rådighed, flere, der ser tv over internettet, og det faktum, at tv's andel af den samlede mediespend stadig ligger forholdsmæssigt under, hvad man ser i andre lande."

MTG har aldrig været en first mover, når det kommer til online tv - er det ved at ændre sig?

"Tværtimod har MTG været banebrydende online og med "over-the-top (OTT ) TV. Viaplay tjenesten var den første af sin art i regioneni kraft af sit omfattende tv-, film- og sports-tilbud og vokser hurtigt. Vi startede vores OTT projekter for flere år siden, og Viaplay er baseret på en abonnementsmodel, mens vores free-tv-kanaler har også 'play' eller catch-up-tjenester, der tiltrækker en stigende mængde reklamekroner, fordi de øger det inventory ("varelager") og den reach, vi kan tilbyde annoncørerne."

Vil online forblive et supplement til klassisk broadcast efter din mening?

"Online er ikke et supplement, er det en integreret del af det, vi gør. Det er et nyt og potentielt meget stort vindue, og det er et åbent vindue, som vi arbejder hårdt på at prioritere og kapitalisere på."

Hvad er de vigtigste udfordringer for et tv-selskab som MTG?

"For det første at styre migrationen i forbrugeradfærden i takt med, at folk forbruger mere og mere indhold på flere enheder på flere platforme. For det andet at sikre, at vi køber det rigtige indhold til de rigtige platforme på det rigtige tidspunkt. Vi er en af ??de få selskaber, der kan købe indhold på tværs af betalings-, gratis- og online-baser. Og for det tredje er det at udvide vores geografiske fodaftryk, så vi kan nå ud til flere seere på nye markeder, og dermed øge rækkevidde og abonnementstjenester."

- PFL, LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også