TV 2: Netflix ingen direkte trussel

Rygtet vil vide, at den amerikanske abonnementsbaserede filmtjeneste Netflix kommer til Danmark i år. Dermed er der udsigt til øget konkurrence for de filmtjenester, der er på markedet i dag, og hvor YouSee hører til hovedaktørerne.

Rygtet vil vide, at den amerikanske abonnementsbaserede filmtjeneste Netflix kommer til Danmark i år. Dermed er der udsigt til øget konkurrence for de filmtjenester, der er på markedet i dag, og hvor YouSee hører til hovedaktørerne.

Spørger man TV 2, der netop har lanceret Sputnik-afløseren TV 2 Play, der giver adgang til TV 2's programmer og kanaler online, vil Netflix' entre på det danske marked først og fremmest sætte mere skub i brugen af digitale tv-tjenester.

"Netflix vil klart være med til at varme interessen for streamingtjenester op og i øvrigt bidrage til at etablere brugerbetaling som forretningsmodel på nettet. Der er sundt," siger direktør for TV 2 Net, Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han tror, at der nok vil blive trængsel på filmmarkedet, men ser ikke Netflix som direkte konkurrent til TV 2 Play.

"TV 2 Plays force er TV 2 familiens kanaler og programmer, og den pakke kan ikke kopieres. Så vi tror mere på en "både-og" end en "enten-eller" situation," siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Ikke en revolution i sig selv
Heller ikke konsulent og digital medie-ekspert Jon Lund ser Netflix' måske snarlige lancering på det danske marked som en alvorlig udfordring for danske aktører som YouSee - som Sydbanks TDC-analytiker Morten Imsgaard pegede på over for Ritzau Finans.

"Netflix' ankomst til Danmark er ikke i sig selv nogen revolution. I hvert fald ikke med det tilbud, som rygtebørsen taler om, hvor du ikke kan se nyere film. Selv hvis prisen bliver lav, er der ikke noget massepotentiale, før folk kan finde det, de gerne vil se. Og før det spiller max også med tv-apparaterne hjemme i stuen," siger Jon Lund.

Lige som Gregers Wedell-Wedellsborg lægger han mere vægt på det lokomotiv for den digitale tv-sening, som Netflix-landingen i Skandinavien kan blive.

"Netflix' ankomst vidner om, at det her marked er ved at varme rigtigt godt op. Og der kommer helt sikkert til at ske virkeligt meget de næste par år. Pris-konkurrencen vil blive øget. Presset på filmselskaberne for at få film og serier hurtigere på markedet vil vokse. Rygtebørsen siger også, at Apple måske kommer med en tv-løsning, hvor både online og flow virkeligt fungerer. I så fald kommer der endnu mere kul på," siger Jon Lund.

Kan få forbrugerne med
Digital direktør hos Republica, Paw Saxgren, ser først og fremmest Netflix' mulige ankomst som betydningsfuld i forhold til forbrugeradfærden på tv-markedet. Det kan nemlig få flere til at søge den digitale tv-sening og f.eks. få et Smart TV, hvor der er direkte adgang til både flow-tv og online tv-tilbud.

"Det vil betyde et skridt mere i retning af den teknologiske transformation på tv-markedet. Netflix vil udvide indholdsudbuddet online og dermed være endnu en motivation for forbrugerne til at anskaffe sig et Smart TV f.eks.," siger Paw Saxgren.

Han pointerer, at barrieren for gennembruddet for digitale tv-tjenester i dag mest er teknologisk; fordi forbrugerne endnu ikke helt er hoppet med på bølgen og f.eks. købt tv med net-adgang. Til gengæld kan den udvikling gå meget stærkt meget hurtigt, når først forbrugerne får øjnene op for mulighederne - det har væksten i antallet af smartphones vist.

Derudover vil Netflix udvide konkurrencebilledet på det danske marked og gøre, at danske tv-distributører og -aktører skal orientere sig bredere.

"Det vil ikke længere kun være lokale konkurrenter, man skal forholde sig til, men et globalt marked med store internationale konkurrenter. Meget i stil med den udvikling, som de klassiske netmedier har været igennem," siger Paw Saxgren.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også