MediaWatch

Bureauer: Dansk EM-exit koster ikke TV 2

Selvom de røde og hvide landsholdsdragter ikke kommer mere på fodboldgræs under EM, får det ikke betydning for TV 2's kommercielle udbytte af turneringen. Det vurderer to mediebureauer, der også er enige om, at det i første omgang faktisk er en fordel for TV 2, at Danmark ikke nåede videre - kvartfinale-visningen ligger nemlig hos DR.

Selvom de røde og hvide landsholdsdragter ikke kommer mere på fodboldgræs under EM, får det ikke betydning for TV 2's kommercielle udbytte af turneringen.

Det vurderer to mediebureauer, der også er enige om, at det i første omgang faktisk er en fordel for TV 2, at Danmark ikke nåede videre - kvartfinale-visningen ligger nemlig hos DR.

”DR har rettighederne til den kvartfinale, som Danmark eventuelt skulle have deltaget i. Det betyder rent faktisk, at TV 2 i første omgang vinder på, at Danmark ikke gik videre, fordi kvartfinalen ikke i samme grad går ud over deres flade på kampdagen,” siger Head og Broadcast hos IUM, Jakob Olsen.

Semifinale ville ikke give mersalg
Selv hvis Danmark var nået i semifinalen, der ligger hos TV 2, havde det ikke gjort kommerciel forskel for stationen, mener Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

"En semifinale med dansk deltagelse havde selvfølgelig givet høje seertal, men ikke et ekstra reklamesalg. Der ville måske være nogle få kunder, der kunne finde på at købe sidste øjebliks-visninger, men ikke noget, der ville gøre en kommerciel forskel i det store billede," siger Flemming Jensen, der bakkes op af Jakob Olsen.

"Set i forhold til hvis Danmark havde kvalificeret sig videre i turneringen, så koster det TV 2 seertal, men ingen reklamekroner, da seertiden allerede er solgt. Men det er da klart, at TV 2 gerne ser kampe på deres flade med 2-3 mio. seere," siger Jakob Olsen.

Løfter TV 2 efter svært forår
Alt i alt er der grund til EM-tilfredshed på TV 2, mener Flemming Jensen med henvisning til de 1,5 mio. seere, der fulgte Danmarks kamp mod Holland og 1,7 mio., der var til kampen mod Portugal - begge sendt på TV 2.

"EM er gået godt for TV 2, og det har hjulpet TV 2 efter et lidt svært forår, så jeg tror, de er godt tilfredse," siger Flemming Jensen, der også vurderer, at EM vil smitte positivt af på TV 2 resten af måneden - dansk exit eller ej.

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs