2015-plan: Ny strategi for TV 2 Nyhederne

TV 2 skal ikke vinde flere seere, men fastholde sit greb om det danske tv-nyhedsforbrug frem mod 2015.

Sådan lyder hovedmålsætningen i den nyhedsstrategi - en 2015 plan - som TV 2-ledelsen netop har sidste punktum i. ”Den gamle plan udløb, og det var tid til at tænke frem på vores nyhedsstrategi de kommende år,” siger nyhedsdirektør Michael Dyrby.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 skal ikke vinde flere seere, men fastholde sit greb om det danske tv-nyhedsforbrug frem mod 2015.

Sådan lyder hovedmålsætningen i den nyhedsstrategi - en 2015 plan - som TV 2-ledelsen netop har sidste punktum i.

”Den gamle plan udløb, og det var tid til at tænke frem på vores nyhedsstrategi de kommende år,” siger nyhedsdirektør Michael Dyrby.

Det er to fikspunkter i planen: Nyheder på TV 2's kanaler skal nå så mange danskere som muligt hver uge, og TV 2 kl. 19.00 skal forblive et must-see fyrtårn, der samler seerne.

Selv om TVA i år har overhalet TV 2 kl. 19.00, er der er ingen aktuel krise i nyhedslokalerne på Teglholmen. Samlet set har TV 2-koncernen ganske godt greb om nyhedsseningen.

TV 2-kanalerne sidder på ca. 70 procent al nyhedsening og er i kontakt med 3,8 mio. nyhedsseere på tv over en uge. Det niveau holdes oppe med stor hjælp fra TV 2 News, der bidrager med 1,5 mio. seere.

En total sening på 3,8 mio. er faktisk flere end for knap 20 år siden, da Michael Dyrby selv kom til TV 2.

Hovedprogrammer skal revitaliseres
2015-strategien er dog tvunget til at tage bestik af, at TV 2 har tabt ca. 200.000 seere i de senere år på, at TV 2 kl. 19 og 22 har vigende sening; især blandt de yngre seere - og i år også blandt ældre i Jylland. Sidstnævnte tab skyldes andre strukturelle forhold - nemlig TV 2's indførsel af abonnement i januar, der betød tab af husstande.

“De to store udsendelser på hovedkanalen skal gentænkes. De skal være tydeligere adskilt og have egen identitet. Kl. 19.00 bliver for familien, mens kl. 22.00 bliver voksennyheder med øget internationalt fokus. Og med færre nyheder, der til gengæld kommer mere i dybden,” siger han.

News er rambuk
For at holde dækningen på niveau, er TV 2 nødt til at række ud efter de unge - og inddrage online og mobilt forbrug i brugerregnskabet.

Man kan ikke sige, at TV 2 i dag halter bagud med at få nyheder ud på digitale platforme, men der skal opdateres.

“Generelt skal vi sikre, at TV 2-nyhederne er på mobil og web og ude alle steder. Det er især News, der er en fantastisk rambuk. Vi har en ganske velfungerende app til nyhederne, som skal videreudvikles, og vi skal arbejde videre på at optimere, hvorledes TV 2's nyheder på mobile medier kan optræde som et supplement til tv,” siger Dyrby, der også har øje for andre skærme end folks personlige.

“Vi har et godt øje til offentlige skærme. Lige meget hvor folk vender sig, så skal de se News køre i baggrunden.”

Nyhedsdirektøren hæfter sig også ved, at rigtig mange benytter sig af andre skærme, samtidig med at de ser nyheder. Det skal udnyttes i journalistikken i 22:00-udgaven, så de særligt interesserede får ekstra, understreger Dyrby.

“Der er også noget at arbejde med, når det gælder nyhedstilstedeværelsen påTtv2.dk, men vi kommer ikke til at ligne Dr.dk, for Tv2.dk's strategi er både nyheder og tv-stof på forsiden af tv2.dk.”

Løft i Production value
TV 2 har andre redaktionelle tilpasninger undervejs, oplyser Michael Dyrby.

“Vi synes, vi er gode på internationalt stof. Vi fastholder, at TV 2 bruger mange penge på udland - vores faldskærms-korrespondenter. Vi bruger faktisk fire gange så meget som svensk TV4 på korrespondenter.”

Der er også et production value løft i støbeskeen, afslører Michael Dyrby. TV 2 Nyhederne vil kunne ses i HD op mod nytår og med ny grafik og design.

Der skal endvidere bygges et nyt studie i Odense, der er klar med udgangen af 1. kvartal 2013. Det giver større fleksibilitet mellem produktion af nyheder, sport og vejr, og mellem brug af studier i Odense og København. Samtidig kan TV 2 News og TV 2 Nyhederne uden videre produceres fra begge steder.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også