Rabøl: Nyt DR2 skal ikke vinde seere

Når det nye DR2 går i luften næsten år som DR's samfundskanal med mere vægt på aktualitets- og nyhedsstoffet, er det ikke med ambitionen om at vinde flere seere, siger Gitte Rabøl, mediedirektør i DR, til Politiken.dk.

Når det nye DR2 går i luften næsten år som DR's samfundskanal med mere vægt på aktualitets- og nyhedsstoffet, er det ikke med ambitionen om at vinde flere seere, siger Gitte Rabøl, mediedirektør i DR, til Politiken.dk.

"Jeg tror ikke, vi får flere seere på DR 2 end de 4,3 procent, vi har nu. For jo mere du skruer på samfundsknappen, og jo mindre fiktion du har på en kanal, jo færre seere. TV 2 News har 3,5 procent, og de sender hele døgnet. Men nu bliver DR 2 også en hel kanal, der sender døgnet rundt," siger Gitte Rabøl.

I stedet handler DR's ambitioner med omlægningen af de seks tv-kanaler, der blev offentliggjort i sidste uge, i højere grad om at skære kanalprofilerne skarpere.

"For med klare kanalprofiler bliver det nemmere at producere markante programmer. I dag er ’Bonderøven’ og ’Spise med Price’ blevet så brede, at de er flyttet fra DR 2 til DR 1. Det er en fejl, når et program uden videre kan løftes fra den ene kanal til den anden, så har det ikke været skabt præcist nok til sin egen kanal. Så der skal rendyrkes mere," siger Gitte Rabøl.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også