Dyrby: Til nytår er TV 2 Nyhederne igen størst

Når året er omme, er TV2 Nyhederne 19.00 igen den største nyhedsudsendelse, lover nyhedsdirektøren, der erkender flere strukturelle udfordringer med danskernes nyhedsening
Per Fanefjord Laursen

TVA kl. 21.00 er for første gang mere set, end TV 2 Nyhederne kl. 19.00. Det fremgik forleden af en MediaWatch-analyse af nyhedsseningen i 2012.

Det er ganske vist ikke ret meget, at TV 2 kl 19.00 falder tilbage med i forhold til TVA, men rolleombytningen falder alligevel ikke i god jord på TV 2-nyhedsdirektørens kontor på Teglholmen i København.

”Vi er født og opvokset som størst på den udsendelse, og når året er omme, så er kl. 19.00 også den største nyhedsudsendelse igen,” siger nyhedsdirektør Michael Dyrby, der uddyber:

”TV 2 skal have et nyhedsfyrtårn med mange seer én gang dagligt - det er afgørende for dækning og gennemslagskraft.”

Selvforskyldte vaner
Der er en kombination af mange seerforhold, der er forklaringen på, at TV 2s kl 19.00-udsendelse taber seere. MediaWatch-analysen viste samtidig, at TVA 21.00 også har tabt terræn de senere år, men noget mindre end TV 2 kl 19.00.

TV 2 og DR er udfordret. Ingen sidder længere og venter på en stor nyhedsudsendelse én gang om dagen, og TV 2’s kl. 19 og 22 har været vigende gennem årerne, fastslår nyhedsdirektøren.

Han minder om, at 30 procent af befolkningen så TV 2 Nyhederne kl 19.00, da han selv kom til TV 2 i 1993. I dag er det snarere 15 procent.

”Det er delvist selvforskyldt. På TV 2 har vi selv været med til at fragmentere brugen af nyheder ved at søsætte nyhedsudsendelser hele dagen og dertil hele TV 2 News,” siger Dyrby.

Tab af husstande
TV 2 har imidlertid en særlig udfordring i 2012, erkender han.

”Der er ca. 100.000 seere, der har besluttet sig for, at de fravælger TV 2 Nyheder kl. 19.00 i år. Det er de unge, der har deres egne årsager til at være mindre flittige seere. Men der er også en helt anden forklaring; ældre i Jylland fravælger kl 19.00, og her er vi ovre i strukturelle forhold. TV 2 har mistet husstande i forbindelse med, at TV 2 indførte abonnement i januar. De ældre skal tilbage i butikken. Det skal de unge også, men der er broadcast tv næppe hovedløsningen,” siger Michael Dyrby.

TV 2 har netop sat sidste punktum i en 2015-plan for koncernens nyhedsstrategi, som MediaWatch uddyber i morgen tirsdag.

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også