SBS: Man kan ikke give DR en legeplads på seks kanaler og 3,5 mia.

Får DR lov til at omlægge, oprette og nedlægge kanaler uden først, at spørge kulturministeren om lov, svinder de kommercielle kanalers sikkerhed for, at DR ikke laver kommercielt tv for licenspenge. 

Får DR lov til at omlægge, oprette og nedlægge kanaler uden først, at spørge kulturministeren om lov, svinder de kommercielle kanalers sikkerhed for, at DR ikke laver kommercielt tv for licenspenge. 

Det mener Jesper Jürgensen, informationschef i SBS, selskabet der blandt andet ejer Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren.  

"Som det er nu, har vi en umiddelbar garanti for, at rammerne er sat op. Men hvis man ikke fra politisk side har mulighed for at blåstemple kanalomlægninger, men lægger det ud til DR selv og siger ’I har en legeplads på seks kanaler og 3,5 mia. kr.’, så kan det gå i alle mulige retninger," siger Jesper Jürgensen. 

"Det er væsentligt, at DR ikke bare laver kanalerne om, men skal have sin ejer og kulturministeren med til at acceptere kanalændringer. Der skal være en sikring fra ejerens side af, at DR går i den rigtige retning.  Hvis DR får held til at få flere penge og få lempet reglerne, er vores frygt, at man får sluppet noget løs, man ikke kan overskue: en kommerciel kanal pakket ind i DR-markedsføring," siger han. 

DR skeler til kommercielle kanaler
Public service-kontrakten stiller - foruden kanalbindingerne - detaljerede krav til indholdet på DR's kanaler. Der er regler for, hvor meget af sendefladen, der skal være egenproduceret, hvor meget, der skal være dansksproget og hvor meget, der skal være udliciteret. De krav har DR ikke bedt om at få ophævet.

Alligevel er Jesper Jürgensen bekymret for, at en ophævning af kanalbindingerne kan forstærke DR's fokus på de unge, der er annoncørernes ynglingsbytte og altså de kommercielle kanalers kernemålgruppe. Og at DR derfor vil sende mere kommercielt indhold - pakket ind i DR.  

"Vi mærker mere og mere, at DR skeler til de kommercielle kanaler og ser, at der er nogle steder, vi får fodfæste. I stedet for at at sige, 'vi er public service, vi skal lave godt indhold', så forsøger man at kopiere, uden at det bliver 100 pct. kopi," siger han. 

Voldsom provokation
SBS har tidligere kritiseret DR's planer om at lave public service specielt målrettet de 15-39-årige på den særskilte kanal DR3. 

"Som kommerciel udbyder må vi sige, 'Vi får ikke 3,5 mia. kr. i licens, vi skal have fat i nogle seere'. Hvis vi oplever, at statens eget medie bevæger sig ind på vores område, så er det en voldsom torn i øjet på os og en voldsom provokation," siger Jesper Jürgensen. 

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra TV3's adm.direktør, Kim Poder.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også