Strøm: DR laver klassisk BBC-model

Der bliver en del nye kanaler at zappe ind på næste år, når DR omlægger DR Update og DR HD til hhv. 'Lille Ramasjang' og 'DR3' - og TV 2 måske kommer med det eller de nye kanaltilbud, som ledelsen på Kvægtorvet og Teglhomen har drømt om i flere år. Ifølge TV 2's programdirektør, Palle Strøm, spænder DR's nye kanalportefølje dog ikke ben for de kanalstrategiske overvejelser, der er i gang på TV 2. 

Der bliver en del nye kanaler at zappe ind på næste år, når DR omlægger DR Update og DR HD til hhv. 'Lille Ramasjang' og 'DR3' - og TV 2 måske kommer med det eller de nye kanaltilbud, som ledelsen på Kvægtorvet og Teglhomen har drømt om i flere år. Ifølge TV 2's programdirektør, Palle Strøm, spænder DR's nye kanalportefølje dog ikke ben for de kanalstrategiske overvejelser, der er i gang på TV 2. 

"Vi har i forvejen de tilbud, som DR får med f.eks. DR3, hvor vi har TV 2 Zulu, og vores kanaler står ret stærkt. De kanaler, vi kommer med, vil være noget andet end DR's, men hvad de skal rumme, vil jeg fortsat være mystisk og hemmelighedsfuld omkring," siger Palle Strøm, der ikke er sen til at pege på BBC, som den store inspirationskilde for DR. 

På børnefronten har BBC også to børnekanaler, CBeebies for børn op til seks år og CBBC for børn fra seks til 12 år - samme split, som DR laver mellem den kommende 'Lille Ramasjang' og 'Ramasjang'. Dertil kommer den unge, innovative BBC Three, der er målrettet de 16-34-årige, og som DR3 bliver en pendant til, her definerer DR dog målgruppen fra 15-39 år. Endelig modsvarer DR1 og DR1 de britiske hovedkanaler BBC One og BBC Two og DR K, der også får sig et løft i forbindelse med den store omlægning, hedder på engelsk BBC Four.

"Det er en klassisk og velafprøvet model, og jeg kan egentlig godt forstå, at de gør det. DR Update var lidt en blindgyde i forhold til News og ideen om DR Mama som et vindue på DR HD var svær. Hvis man skal lave en ungdomskanal, så er man nødt til at gå hele vejen."

Men vil DR3, hvor målgruppen går helt op til 39 år, have større chancer for at få tag i de unge seere?

"Det kommer utrolig meget an på, hvad de kommer til at sende på kanalen. Men man kan sige, at det er den målgruppe, der er allermest konkurrence om, og det er virkelig sin sag, at få de unge til, fordi der er så mange tilbud. Men som sagt, jeg forstår godt, at de gør, som de gør."

Hvad overrasker dig mest i DR's udspil?

"Egentlig ikke så meget. Vi har hele tiden forventet, at DR HD ville være en lille trojansk hest, en tjojansk pony med andre ord, som man i sin tid fik ind med et argument om, at den skulle drive den teknologiske udvikling, men som vi hele tiden har haft indtryk af skulle bane vej for en ungdomskanal. DR2 ser ud til at blive lidt mere newsy. Det er for tidligt at vurdere, hvordan det vil virke, men det bliver spændende at følge."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også