DR2’s far: Hvis jeg var Gitte, kunne jeg godt bruge 200 mio. kr.

Det skal betales: en ny børnekanal med kvalitet til de små, et styrket DR2 med en udvidet sendeflade, og så en helt ny kanal med kvalitet og innovativ til unge seere. For slet ikke at nævne, at det akademiske støv skal børstes af DR K, der nu skal være tv-fyrtårn for en bredere målgruppe.

Det spares: DR Updates nyhedsbåndsløjfe og DR HD, der bestod af primært indkøbte produktioner.

Julie Hornbek Toft

Det skal betales: en ny børnekanal med kvalitet til de små, et styrket DR2 med en udvidet sendeflade, og så en helt ny kanal med kvalitet og innovativ til unge seere. For slet ikke at nævne, at det akademiske støv skal børstes af DR K, der nu skal være tv-fyrtårn for en bredere målgruppe.

Det spares: DR Updates nyhedsbåndsløjfe og DR HD, der bestod af primært indkøbte produktioner.

For Bjørn Erichsen, tidligere tv-direktør i DR og tv-direktør for EBU (European Broadcasting Union), går regnestykket for DR's store omstrukturering af tv-kanalerne ikke helt op. Den internationale tv-konsulent, der som DR-direktør havde ansvaret for oprettelsen af DR2 i 1996, undrer sig over, hvor pengene til ”Skarpere DR” skal komme fra.

”Det undrer mig, at man ikke samtidig har lanceret en større sparekampagne i DR – for det her koster penge. Og hvor får man dem, hvis man ikke rationaliserer samtidig?” siger Bjørn Erichsen, der i april i år blev valgt ind i TV 2's bestyrelse.  

Dyre børnetimer
”Hvis jeg var Gitte (Rabøl, mediedirektør i DR. red.), kunne jeg godt bruge 200 mio. kr. Meget hurtigt,” siger han.

Blandt andet ligner den nye børnekanal, der har fået arbejdstitlen
”Lille Ramasjang”, en tung budgetpost. Børne-tv, der ofte er egenproduceret eller i hvert fald oversat, hvis der er tale om udenlandske produktioner, er generelt dyrt.  

”Kvalitets børne-tv er dyrt. Og hvis du så skal lave en helt ny børnekanal, tak skal du have ... DR HD sendte kun indkøbte programmer. De kostede ikke noget – måske 15.000 kr. for en time. Det kan du lave cirka 1,5 minut godt børne-tv for, ” siger Bjørn Erichsen.

DR’s generaldirektør Maria Rørbye-Rønn fastslog på gårsdagens pressemøde, at omrokeringen ikke er en spareplan. Hvor pengene til de ambitiøse planer skal komme fra, stod derimod lidt uklart.

Millioner til nyheder
Budgetkortene skal generelt blandes, fastslog generaldirektøren.
Tidligere i år fik DR Nyheder tilført et ekstra tocifret millionbeløb til oprustning af nyhederne - men om de penge også er øremærket det kommende, udvidede nyhedsflow på DR2 er uvist.

Mediekommentator Lasse Jensen har i dagbladet Information gættet på, at nogle af pengene til omrokeringerne er fundet ved en omlægning af DR’s byggelån.

Derudover har DR selv meldt, at de vil søge om 40 mio. kr. ekstra om året til at styrke børne- og ungdomstv. Kulturminister Uffe Elbæk (R) har indtil videre været positiv over for DRs' planer om at opruste på børne-fronten.

Men 40 mio. kr. strækker ikke langt, når man holder det op imod de planer, som DR har meldt ud, mener Bjørn Erichsen.

”40 mio. kr. er en dråbe i havet. Dem ville jeg godt kunne lægge oven i de 200 mio. kr., jeg i forvejen ville forsøge at finde ved effektiviseringer og besparelser,” siger han. 

En flot konsekvens - i sidste øjeblik
Ignorerer man budgetspørgsmålene, tegner "Skarpere DR" dog godt, mener Bjørn Erichsen. 

DR har, som TV 2, længe sivblødt seere - og især unge seere - til de kommercielle kanaler, der har fået et godt tag i danskerne de seneste år, siger han. 

"De mister seere til en række programmer, som hverken DR eller TV 2 selv vil lave: Paradise Hotel og Divaer i Junglen og sådan. Og så er denne plan med skarpere kanalprofiler og et DR3 til netop denne målgruppe en flot konsekvens. Det er fint at se, at DR rykker. Men det er i sidste øjeblik," siger Bjørn Erichsen. 

Hvad skal DR sende på DR3 for at fange de unge, når de vægrer sig ved at producere de programmer, der tiltrækker dem nu?

"De skal sende programmer, der er dedikeret den aldersgruppe, men som ikke er 'Divaer i Junglen'. Det er på mange måder P3 på tv. DR ved godt, hvordan man laver medier til en målgruppe - så må man se på, hvordan man kan oversætte det til tv," siger Bjørn Erichsen. 

DR2 er blevet forsømt
Også den planlagte opstramning af DR2, der skal skærpes til en samfundskanal, lyder fornuftigt i ørerne på manden, der selv var med til at lancere knopskydningskanalen i 1996. Det er på høje tid, mener han.

"DR2 har i mange år levet lidt forsømt. Den har mistet sin kant og er kørt  noget træt. Programmer som Deadline trænger til fornyelse. Jeg synes, at der er blevet langt imellem de programmer, der sætter diskussionen i Danmark. Jeg kan ikke huske, hvornår DR2 sidst har skabt en overskrift," siger han.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også