Frands M.: DR er ude i effektiviseringsøvelse

DR's store tv-strategiske ændring er historisk, men den er især en effektiviseringsøvelse, der skal sikre, at DR har råd til at være spredt ud over seks kanaler, mener Frands Mortensen.
Per Fanefjord Laursen

DR har i dag søsat den største tv-strategiske ændring siden 1996, hvor DR introducerede DR2, vurderer medieprofessor Frands Mortensen, Aarhus Universitet.

Frands Mortensen mener dog, at omlægningen sker mere af nød end lyst, selv om der er mange fornuftige programstrategiske ingredienser i planerne.

“DR har ikke penge til seks komplette tv-kanaler. Ændringen er en vej til at bruge de penge, man har, mere effektivt, når man nu skal være på seks kanaler. Jeg forudser samlet en ringere kvalitet, nu med to tyndt belagte børnekanaler,” siger Frands Mortensen.

Medieprofessoren tager det forbehold, at han ikke kender den kommende nye koordinering af programmer mellem det nye DR3, DR2 og DR1, der planlægges ét sted - DR Medier.

Frands Mortensen hæfter sig blandt andet ved, at DR nu leverer tre tv-kanaler, der kun er baseret og defineret ud fra aldersgrupper.

DR3 omringet af konkurrenter
Trods den langt bredere og helstødte ungdomskanal, DR3, der ligner en mere realistisk model, er Frands Mortensen ikke imponeret:

“DR3 konceptet får det ikke nødvendigvis lettere end Mama. Når DR3 henter inspiration i og læner sig op af P3, så skal man bare huske, at P3 knap nok har tilsvarende konkurrenter," siger han og uddyber:

"DR3 bliver derimod omringet af et hav af stærke kommercielle kanaler, der netop henvender til de 15-40 årige," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også