Bureauer: EM bliver kommerciel tv-skuffelse

EM er sommerens helt store sports- og tv-begivenhed, og på TV 2 Sporten glæder man sig til at give seerne fodbold-folkefest, lyder det fra TV 2: “Det danske fodboldlandshold er et rigtigt TV 2-produkt, og derfor er det selvfølgelig fantastisk, at Danmarks kampe mod Holland og Portugal bliver vist på TV 2, hele Danmarks hjemmebane,” siger sportschef Frederik Lausen. Færre tv-penge
Meget tyder dog på, at annoncemarkedet ikke helt har fundet den samme fodboldbegejstring.
Per Fanefjord Laursen

EM er sommerens helt store sports- og tv-begivenhed, og på TV 2 Sporten glæder man sig til at give seerne fodbold-folkefest, lyder det fra TV 2:

“Det danske fodboldlandshold er et rigtigt TV 2-produkt, og derfor er det selvfølgelig fantastisk, at Danmarks kampe mod Holland og Portugal bliver vist på TV 2, hele Danmarks hjemmebane,” siger sportschef Frederik Lausen.

Færre tv-penge
Meget tyder dog på, at annoncemarkedet ikke helt har fundet den samme fodboldbegejstring.

EM i fodbold, der løber fra den 8. juni til 1. juli, er ingen ‘redningsplanke’ for TV 2´s reklameomsætning, vurderer Chief Trading Officer Nino Cardell, Mindshare.

TV 2-hovedkanalen er som tidligere beskrevet den dominerende tv-kanal under EM med flest danske kampe og andre vigtige opgør. Det har naturligvis værdi for TV 2, men markedet er sløvt.

“TV 2 opnår i juni en øget markedsandel - både i kroner og seertal – problemet er bare, at pengene i markedet er for nedadgående,” siger Nino Cardell.

Han hæfter sig ved, at tv-markedet de seneste måneder indikerer stagnation og endda fald.

“I juni vil vi opleve et fald i tv-omsætning. Én pejling, vi har set, er, at TV 2 Zulu, som udbyder deres lager via auktion, realiserede en 60 procent lavere pris end i juni 2011.”

Ikke frådende interesse
IUM vil ikke overtolke på EM og konsekvenser for TV 2, men tv er ikke sprudlende op til EM.

“Vi oplever en generel opbremsning på tv, samtidig med at vi ikke ligefrem ser annoncørerne kaste sig frådende over EM. Der en række tiltag i markedet, som indikerer, at mange medier ikke har opnået den efterspørgsel til juni måned, som de havde forventet,” siger Broadcast Manager Jakob Olsen.

Maxus’ Broadcast Manager Jesper Thorhauge kan tilslutte sig konklusionen om et forsigtigt tv-marked trods EM lige om hjørnet:

”Markedet er nede i juni. Vi ser helt klar mindre efterspørgsel, end ventet med EM på vej. Nedgangen skyldes ikke EM, men mere strukturelle udfordringer i markedet. Hele mediemarkedet er fortsat lidt nervøst og afventende, fordi forbrugerne stadigvæk holder på pengene."

Næsten udsolgt
Det billede kan TV 2's salgsdirektør Peter Olafsson slet ikke genkende:

“Den aktuelle efterspørgsel omkring EM lever til fulde op til vores forventninger. Vi er pt. 95 procent udsolgt i juni, og vi regner med at ende med at sælge det hele. At markedet så generelt er nede er en anden sag, som intet har at gøre med EM.”

Mindshares Nino Cardell vurderer, at TV3-gruppen og SBS er uberørte. De har på forhånd ventet en lavere omsætning i juni med EM på TV 2 og deraf mistede ratings.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også