Nyhedskonkurrence udfordrer CNN overalt
CNN er ramt af den laveste seeropbakning i primetime i 15 år, og ifølge de amerikanske Nielsen Ratings har CNN på hverdage samlet set det laveste seertal i 20 år, skrev MediaWatch forleden.
Den vigende opbakning gælder dog CNN hovedkanalen i USA - ikke den internationale nyhedskanal.
“CNN International, som er den udgave af CNN, der sendes i Danmark, er en anden end den amerikanske, som Mediawatch refererede til i sidste uge," siger marketingchef Peter Solak, Turner Broadcasting Danmark.
"CNN International samler i London historierne fra hele verden og nyder stor fremgang i Europa,” forklarer han.
CNN International klarer sig bedre, trods stigende konkurrence om nyhedssening i alle tv-markeder.
CNNi's penetration er langt fra lige stærk i de forskellige europæiske lande, men ifølge analyseselskabet EMS Research er CNNi’s ugentlige dækning i 2012 vokset med 18 procent til 19 mio. seere i Europa i målgruppen (EMS måler personer med høj indkomst i 21 lande)
Dansk opbakning trods News
CNNi i Danmark oplevede i 2006 det, der sker i mange markeder. Der kom et kraftigt modspil, da TV 2 News gik on-air. Den danske hovedkonkurrent kan nu præstere 1,5 mio. seere i ugentlig dækning.
I Danmark måler Gallup ikke seertal for CNN, og ejeren Turner Broadcasting er sparsom med sine oplysninger. Men Peter Solak oplyser dog til MediaWatch, at CNNi i Danmark kan modtages af ca. 1,3 mio. husstande eller knap 50 procent.
I Norden kan CNNi ses i fem mio. husstande.
Der er to CNN-kanaler i USA. CNN giver dybere dækning af dagens tophistorier, mens ‘CNN Headline News’ opdaterer dagens tophistorier hver halve time.