Bureau: Nye tegn på fragmentering af tv-markedet

Champions League-finalen på TV3+ endte lørdag aften i forlænget spilletid og straffespark. Dramaet udløste et seertal til hele eventen på godt en halv mio seere, der toppede på 626.000 til straffesparksafgørelsen. “Faktisk blev hele finalen det niende mest sete program på samtlige kommercielle tv-kanaler,” noterer Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.
Per Fanefjord Laursen

Champions League-finalen på TV3+ endte lørdag aften i forlænget spilletid og straffespark. Dramaet udløste et seertal til hele eventen på godt en halv mio seere, der toppede på 626.000 til straffesparksafgørelsen.

“Faktisk blev hele finalen det niende mest sete program på samtlige kommercielle tv-kanaler,” noterer Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

“Finalen over mange timer skubbede til seerbalancen en lørdag aften, og det påvirkede hele ugen. TV3-gruppen fik en rigtig god uge, hvorimod SBS gik markant ned, og TV2 gruppen gik lidt tilbage i forhold til i sidste uge,” siger Flemming Jensen, der imidlertid hæfter sig ved en anden, relativ ny trend:

“Vi bemærker, at en topkamp på TV3+, der ikke er en landskamp, nu kan blande sig med TV 2-programmerne på top10 listen,” siger han.

Lavere topniveauer
Det skyldes ikke generelt bedre seertal til TV3-kanalerne eller bedre fodboldopgør.

“Normalt ligger de mest sete TV 2-programmer lige omkring én million seere, men i den forgangne uge var det mest sete ‘Station 2 Special: Grænsestrømer’ med “kun” 679.000 seere - ikke særlig langt fra CL-finalen”.

Flemming Jensen hæfter sig mest ved, at i uge 20 sidste år, der var en normal uge, havde TV 2 17 programmer med et seertal over 679.000.

“Det er en interessant forandring på tv-markedet, der ikke skyldes TV 2s let faldende penetration i 2012, men øget fragmentering.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også