Bureau: Big Brother 2013 hænger i tynd tråd

Seergennemsnittet til forårets Big Brother forløb placerede sig på 130.000 seere. Det var lige under det snit på 140-150.000 seere, som MEC havde anlagt som et teoretisk succeskriterium.

"Det er hverken godt eller specielt skidt, men det er muligvis tilfredsstillende for SBS,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.
Per Fanefjord Laursen

Seergennemsnittet til forårets Big Brother forløb placerede sig på 130.000 seere. Det var lige under det snit på 140-150.000 seere, som MEC havde anlagt som et teoretisk succeskriterium.

"Det er hverken godt eller specielt skidt, men det er muligvis tilfredsstillende for SBS,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

Mange faktorer spiller imidlertid ind, når der skal gøres status, og Flemming Jensen forstår godt, hvis SBS tøver og grundigt overvejer, om man skal tage en ny runde med Big Brother.

“Jeg tror ikke, at BB kan nå et højere seerniveau, lige meget hvad man gør. Men BB sikrer et pænt seerunderlag og varelager hele sæsonen, hvilket er meget rart. Omvendt er det dyrt købt; man binder næsten hele budgettet til egenproduktion i et projekt.”

Hos IUM er man helt klar i spyttet.

“På IUM vurderer vi, at investeringen i en ny omgang BB kunne udnyttes mere optimalt i noget andet,” siger Broadcast Manager Jakob Olsen, IUM.

Måske usundt for flagskibet
Big Brother investeringen, som er estimeret til 40 mio. kr., skal sikre seere og samtidig skaffe presseopmærksomhed, skærpe brandet, opdyrke talk-of-town og danne platform for alle SBS-kanaler, hvis det skal være millioninvesteringen værd.

MEC har ikke en formel for at konkludere, om det helt er lykkedes. Bureauet vurderer dog, at BB har givet SBS en brugbar platform, der kan forene alle deres medier: tv, radio og online.

“Men i den forbindelse tror jeg, at der sker overvejelser af, om det er sundt for Kanal 5s brand at fortsætte. Kanal5 er SBSmedias hovedkanal - flagskibet - og spørgsmålet er, om det er vejen frem at lade et lidt lunkent reality-format dominere kanalen.”

Kunne SBS ikke med fordel søsætte en BB i efteråret. Huset står klart, og så er man fri for Paradise Hotel konkurrence om reality-segmentet?

“Jeg tror ikke, at Big Brother vil vinde mere opbakning, selv hvis Paradise ikke er i spil. Seertallene i foråret viste ingen sammenhæng,” siger Flemming Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også