DR Mama søger nye programideer

DR Mama lancerer i efteråret flere nyudviklede programmer fra DR Ung til tv-vinduet på DR HD. 

På Producenternes dag, som DR afholdte for nylig, efterspurgte DR Mama to nye formater til efterårsplanen.
Per Fanefjord Laursen

DR Mama lancerer i efteråret flere nyudviklede programmer fra DR Ung til tv-vinduet på DR HD. 

På Producenternes dag, som DR afholdte for nylig, efterspurgte DR Mama to nye formater til efterårsplanen.

“Vi bringer alle kompetencer i spil fra de eksterne producenter, bl.a. indenfor reality formatering o. lign. Der vil også ske en større rokering i sendeplanen på DR HD til efteråret, så vi endnu bedre afspejler de unges medievaner,” siger Henrik R. F. Birck, kanalredaktør DR HD og DR Mama.

Efterslæb i målgruppen
Hverken DR Mama på tv eller radio har indtil videre opnået en imponerende gennemslagskraft i målgruppen - de 12-25 årige - som det fremgik af MediaWatch seneste analyse.

Efterslæbet i målgruppen afviser Henrik Birck ikke, men han er tilfreds med en stor stigning i kendskabet til Mama-brandet henover årsskiftet, både i befolkningen og blandt de unge.

“Det er første skridt på vejen. Mamas ambitionen har aldrig handlet om kendskab og seertal alene, men derimod om at levere et kvalitativt public service-alternativ til de mange kommercielle tilbud. Noget der tager de unge seriøst og tager afsæt i deres egen virkelighed. Det altafgørende er, at de unge oplever, at der også er noget for dem i DR.”

Hovedproblemet er afgrænset tilstedeværelse
Han ser ingen grund til at benægte Mamas problem på tv. Tv-delen sender kun på afmålte tidspunkter på HD-kanalen, men forestillingen om bedre betingelser - en fullservice kanal - indgår ikke i hans overvejelser.

“Det er nu engang de rammer, vi har, og det er det, jeg forholder mig til. Under alle omstændigheder er vi helt bevidste om, at opgaven med at levere public service indhold til de unge, som de finder både relevant og seværdig, kommer til at tage tid at løse. Vi skal prøve os frem og turde tage chancer, så vi kan blive endnu dygtigere til at appellere til det unge publikum.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også