Haagerup: Valget har inspireret

DR1 og DR Nyheder er omdrejningspunktet i den nye strategi, som DR's bestyrelse vedtog tidligere på foråret - og som skal stoppe seersivningen fra hovedkanalen og løfte nyhedskvaliteten. Det betyder bl.a,. at TV Avisen flyttes fra kl. 21 til 21.30, at DR Nyheder har fået et ekstra tocifret millionbeløb - og har senest givet anledning til en  omrokering på chefgangene i DR Nyheder at forbedre arbejdsgangene. 

DR1 og DR Nyheder er omdrejningspunktet i den nye strategi, som DR's bestyrelse vedtog tidligere på foråret - og som skal stoppe seersivningen fra hovedkanalen og løfte nyhedskvaliteten.

Det betyder bl.a,. at TV Avisen flyttes fra kl. 21 til 21.30, at DR Nyheder har fået et ekstra tocifret millionbeløb - og har senest givet anledning til en omrokering på chefgangene i DR Nyheder at forbedre arbejdsgangene. 

"Valgdækningen i efteråret er et godt eksempel på, hvor vi gerne vil hen, fordi vi arbejdede meget på tværs af afdelingerne og brugte nyhedsindsamlingen både til de hurtige platforme og som råmateriale til de længere, grundigere nyhedsprogrammer, der kræver videre journalistik bearbejdning," siger direktør i DR Nyheder, Ulrik Haagerup.

To små nye nyhedsoverblik
De overordnede mål for DR Nyheder har ikke ændret sig. Det handler om at formidle det komplicerede, så det bliver relevant og forståeligt for den enkelte dansker. Det handler om at binde landet sammen - og om at rydde op og prioritere i den brusende nyhedsstrøm. Men specifikt handler det også om at blive hurtigere og grundigere på én gang.

"Vi skal være det sted, hvor man ved, at man får god besked. Vi skal ikke være først med det hele, men vi skal være først med det rigtige," siger Ulrik Hagerup, der samtidig uddyber, at ikke kun bliver de tunge nyhedsudsendelser, der kommer til at bære aftenen på DR1 med nyhedstimen fra 21.30 til 22.30 afløst af Deadline på DR2 - foruden TV Avisen 18.30.

Der kommer også to korte nyhedsopdateringer omkring kl. 18 og kl. 20 på omkring 10 minutter. Præcist hvornår de vil ligge er dog ikke endeligt fastlagt.

 

Nemmere at slå over på Paradise
Målet er både gode seertal og en bedre score, når det gælder seernes holdning til DR's nyheder og ikke mindst TV Avisen, der står med den største udfordring som public service flagskib på et mere og mere fragmenteret tv- og nyhedsmarked.

"Den helt store udfordring, når man laver public service, er at være vigtig, væsentlig og relevant og samtidig få folk med - også dem, der ikke er interessede i stoffet i forvejen. Vi lever i en tid, hvor der er kolossalt mange tilbud om at slå tiden ihjel. De tomme kalorier står i kø, og det er nemmere at slå over på Paradise, men det kræver noget at se TV Avisen," siger Ulrik Haagerup, der dog ikke tvivler på, at opgaven kan løftes. Det ser han beviser på i aktualitetsmagasiner som Horisont, Kontant og Penge, der er blandt de mest sete på DR1. Og så er der igen det med valgdækningen i efteråret, der ramte bedre end længe.

"I valgdækningen insisterede vi på, at vi skulle dække substansen, men gøre det tilgængeligt og appellerende bl.a. med nogle meget moderne, grafiske formidlingstiltag og med engagerede og engagerende værter. Det viste sig, at vores valgdækning blev den mest sete for første gang i mange år. Det betyder ikke, at det er nemt, det vi er i gang med, men det viser, at det kan lade sig gøre."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også