Kanal5 overhaler TV3

Der er nu flere husstande, der kan modtage SBS’ hovedkanal Kanal 5 end TV3's hovedkanal, viser Gallups Annual Survey fra 1. kvartal. De nye tal afslører, at Kanal5's penetration er oppe på 71 procent - mod TV3 på 68,7 procent. 
Per Fanefjord Laursen

Der er nu flere husstande, der kan modtage SBS’ hovedkanal Kanal 5 end TV3's hovedkanal, viser Gallups Annual Survey fra 1. kvartal.

De nye tal afslører, at Kanal5's penetration er oppe på 71 procent - mod TV3 på 68,7 procent. 

TV3-hovedkanalen, der i årevis var nummer to i hierarkiet af kommercielle aktører, er overhalet af flere andre kommercielle konkurrenter. TV 2 Charlie kan nu ses af 73,6 procent, Zulu er på 71,4 procent og TV 2 News ligger på 69,7 procent.

 "Tv-stationernes dækningsevne er vigtig set med kommercielle briller – og deres penetration er selvsagt kædet til den," siger Broadcast Manager Jacob Olsen, IUM.

"Vi har på IUM noteret os, at SBS har haft en fornuftig fremgang i ugentlig dækning, og i flere uger og i nøglemålgrupper overhaler Viasat, hvilket isoleret set er en stor gevinst," siger Jacob Olsen, der godt kan se den psykologiske effekt i Kanal5's fremgang.

"Der er åbnet for en mere jævnbyrdig konkurrence, og det er interessant. Foreløbig konstaterer vi, at TV3 med sit programindhold, mangeårige tilstedeværelse og brand fortsat får mere - læs share - ud af sin penetration," siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

Nichekanaler i flere husstande
Mange nichekanaler har vundet nye husstande i takt med, at Boxer TV har tiltrukket 200.000 nye kunder på få måneder. Samtidig med at husstandene har anskaffet sig adgang til TV 2, har mange benyttet lejligheden til at skaffe flere lidt valgmuligheder på fjernbetjeningen

TV 2 hovedkanalen tabte husstande ved introduktionen af abonnement i januar. TV 2 har genvundet det meste, og står nu med en penetration på 95,2 procent. Fire point mindre end før.

Canal9 vinder terræn
Flere andre nichekanaler har vundet sig en forbedet platform for
stigende seerandele. Canal9 har nu en penetration på 37,7 procent - noget bedre end udgangspunktet på 17 procent tilbage i 2009. Andre kanaler er under pres, fordi deres position hos YouSee er ændret. TV 2 Film er således faldet til 44,5 procent - fra 58 procent sidste år.

Nok er TV3-kanalerne under pres fra flere sider i 2012, men MTG er fortsat klart større end SBS-kanalerne - også i det afsluttede første kvartal. Det grundlæggende styrkeforhold står fast; TV3-gruppen holder en kommerciel share på 23 procent, mens SBS har 17 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også