MediaWatch

”Sport og public service var noget vrøvl”

Da Per Mikael Jensen den 1. maj 2006 trådte ind ad døren til sin første arbejdsdag som direktør for TV 2, havde han en ekspansionsplan med i lommen – og den skulle udføres i en fart.

Blandt planerne var en sportskanal, fordi det var et af de steder, man hurtigst kunne sætte ind med en betalingskanal – og fordi det var et emne, der lå Per Mikael Jensens hjerte nært.

Da Per Mikael Jensen den 1. maj 2006 trådte ind ad døren til sin første arbejdsdag som direktør for TV 2, havde han en ekspansionsplan med i lommen – og den skulle udføres i en fart.

Blandt planerne var en sportskanal, fordi det var et af de steder, man hurtigst kunne sætte ind med en betalingskanal – og fordi det var et emne, der lå Per Mikael Jensens hjerte nært.

”Der var almindelig konsensus i branchen om, at det hastede, hvis man skulle ind på markedet for betalingskanaler, og derfor var sport oplagt. Men vi kunne også godt se, at vi ikke kunne løfte det alene. TV 2 havde nogle rettigheder, men ikke mange, og det er svært at lave en sportskanal uden de primære fodbold¬ligaer som Champions League og Superliga,” siger Per Mikael Jensen i dag i bogen 'Velkommen i klubben – Historien om TV 2 Sports fem første år', der er skrevet af journalist og forfatter Ole Sønnichsen og udgivet i anledning af TV 2 Sports fem årsdag i onsdags.

Touren væk fra TV 2 hovedkanalen
”Jeg ville gerne have lagt nogle af TV 2’s rettigheder over på en ny kanal, Tour de France f.eks. Den ville vi have fjernet helt fra hovedkanalen, hvor den kun lige løb rundt som forretning. Det viste os, at sport med store seertal på en fri kanal var noget, der hørte de gode gamle dage til. Hele diskussionen om sport og public service var noget vrøvl, for det er jo ikke foreninger, man samarbejder med, men professionelle forretninger. Derfor var ideen at skabe en sportskanal af høj kvalitet og med en høj pris, så vi kunne være med i rettighedskapløbet,” siger den daværende tv-direktør.

Derfor begyndte Per Mikael Jensen at scanne markedet for en forretningspartner med gode sportsrettigheder. Han drak kaffe med flere, siger han, men inderst inde vidste han godt, hvem det var mest oplagt at forene sig med; MTG/Viasat, der sad med rettighederne til både Superligaen, Champions League, Formel 1 og en række andre store sports¬begivenheder.

Udadtil lignede det ikke det oplagte ægteskab. Det var ingen hemmelighed, at de to tv-selskaber havde været på kant med hinanden tidligere i forbindelse med flere retssager, og Zulu, Film og Charlie ikke var med i pakkerne til Viasats kunder.

”Vi kunne ikke klare det projekt alene, og så nyttede det ikke noget at se dem som en fjende. Det ville svare til at sige, at vi ikke ville have noget med internettet at gøre, fordi det også tog vores kunder. Det sker alligevel, og hvis TV 2 ikke kunne forsvare sig selv og sin brand, var det dér, problemet lå, ikke i samarbejdet med Viasat,” lyder Per Mikaels forklaring.

TV 2 kunne ikke alene
Ideen om en sportskanal var absolut ikke ny i TV 2-systemet. Sportschef Morten Stig Christensen havde flere gange luftet tanken, og der var bred enighed om, at betalings-tv var på vej op, mens reklameindtjeningen var faldende. Men det var også klart, at TV 2 ikke havde porteføljen til at gøre det alene. Der skulle findes en partner, og i realiteten stod valget mellem MTG eller Canal Digital. Canal Digital havde ingen rettigheder at smide i puljen, og det havde MTG.

Problemet var, at Morten Stig Christensen end ikke kunne få sig selv til at tale med MTG-folket, har Per Mikael fortalt MediaWatch tilbage i 2007. Derfor måtte projektet højst usædvanligt lanceres uden om TV 2's sportschef.

Og derfor tog Per Mikael Jensen i sommeren 2006 telefonen og ringede til direktør Jørgen Madsen fra MTG Danmark og inviterede ham på kaffe under dække af en almindelig snak om rigets tilstand, men med det klare formål at afsøge interessen for en fælles sportskanal. TV 2-direktøren havde endda rammerne for et koncept i hovedet. Per Mikael var stærkt inspireret af den amerikanske sportskanal ESPN, der havde skabt et fællesskab omkring sporten – også uden for tv-skærmen, fremgår det af jubilæumsbogen.

Talte samme sprog
Hen over kaffen stod det hurtigt klart, at Per Mikael Jensen og Jørgen Madsen talte samme sprog. Derfor blev der aftalt et rigtigt møde på MTG’s kursusejendom i Luxembourg senere på sommeren – langt væk fra offentlighedens nysgerrige blikke. Her satte Per Mikael Jensen, Jørgen Madsen, Anders Kronborg og MTG’s bestyrelsesformand Asger Aamund sig ned og snakkede sagen igennem. Og inden de fløj hjem, var de enige om principperne for den nye sportskanal.

Kanalen skulle hedde ’TV 2 Sport’ – alle var enige om, at TV 2’s brand var stærkere end Viasats, når der skulle indhentes abonnementsindtægter.

Konkurrencemyndigheder overraskede
Parterne vidste godt, at ideen skulle forelægges konkurrencemyndighederne før lancering, men ingen anså det for et problem.

”Vi havde fra starten ikke opfattelsen af, at det ville blive en problematisk sag hos konkurrencemyndighederne, men konkurrenterne gjorde sig umage med at male et billede af, at TV 2 og MTG ejede hele verden. Det er helt fair, at der var en bekymring, men jeg synes, at de malede fanden på væggen,” siger Kim Poder, daværende Viasat-direktør, i bogen.

”Vi vidste godt, at hurdlen var der, men ingen regnede med, at den skulle blive så stor,” siger Per Mikael Jensen i dag.

Men det blev den. De næste mange måneder måtte TV 2 og MTG igen og igen forklare sig over for Konkurrencerådet, og det blev tydeligt, at det planlagte tætte samarbejde med de eksisterende kanaler ikke ville blive en mulighed for TV 2 Sport. Dertil kæmpede konkurrenter som SBS for meget imod.

”......konkurrenterne gjorde sig umage med at male et billede af, at TV 2 og MTG ejede hele verden,” konstaterer Kim Poder fra Viasat i bogen.

TDC var en spand kold vand i hovedet
Samarbejdets anden store hurdle blev TDC Kabel TV, det nuværende YouSee.

Per Mikael Jensen inviterede direktør Niels Breining til et hemmeligt møde på Hotel Kong Frederik på Rådhuspladsen i København. På et hotelværelse forklarede Per Mikael Jensen og Kim Poder fra Viasat, hvad de havde i tankerne.

”De sagde, de havde indgået en aftale med hinanden om at lave en sportskanal, og at de forventede, at vi ville distribuere den. Det var fait accompli,” siger Niels Breining, adm. direktør i YouSee, i dag.

Den revolutionerende høje pris lød på 25 kroner pr. måned pr. husstand for kanalen, og det var dobbelt så dyrt som den næst dyreste kanal i vores pakker. Det var helt utænkeligt, fortæller han, Derfor var Breinings svar til Jensen og Poder: Den kanal kommer ikke med i TDC’s pakker.

Det blev indledning til et langstrakt forhandlingsforløb. Ingen kan i dag huske, hvor mange møder, der blev afholdt. Forhandlingerne gik i hårdknude, og TV 2 Sport meldte ud, at kanalen ville gå i luften uanset hvad – også uden en aftale med TDC. Det kom aldrig til at ske, selv om kanalen i begyndelsen kun overtog Viasat Sport 1’s plads i tv-pakken til låns og uden betaling, fordi forhandlinger først sluttede næsten et halvt år efter, at kanalen rent faktisk var gået i luften.

Først godkendt i april
Da Konkurrencerådet meddelte, at det blev nødt til at offentliggøre TV 2 og Viasats planer, blev der indkaldt til pressemøde.

Den 21. december 2006 sad Per Mikael Jensen og Kim Poder bag et bord i et konferencelokale på Hotel Skt. Petri i København og fremlagde planerne. Først langt ud på foråret godkendte Konkurrencerådet projektet med visse tilpasninger, og april 2007 gik TV 2 Sport i luften.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs