MediaWatch

Offensivt TV 2 tror på annoncemarkedet

TV 2 bekræfter, at talentshowet 'Voice...' får en ny sæson, og det bliver til efteråret, hvor programmet skal sendes om lørdagen.

Dermed får spiller TV 2 med musklerne, når 'Vild med dans' tager endnu en svingom hver fredag efterfulgt af 'Live fra Bremen'. Placeringen af både ‘Vild med dans’ og ‘Voice...’ fredage og lørdage i efteråret er et signal om, at TV 2 har tårnhøj tiltro til annoncemarkedet.

TV 2 bekræfter, at talentshowet 'Voice...' får en ny sæson, og det bliver til efteråret, hvor programmet skal sendes om lørdagen.

Dermed får spiller TV 2 med musklerne, når 'Vild med dans' tager endnu en svingom hver fredag efterfulgt af 'Live fra Bremen'.

Placeringen af både ‘Vild med dans’ og ‘Voice...’ fredage og lørdage i efteråret er et signal om, at TV 2 har tårnhøj tiltro til annoncemarkedet.

Når TV 2 fyrer to store underholdningsshows af samtidigt, kan det aflæses som tegn på , at TV2 satser på, at krisen er overstået, og efterspørgsel på ratings bliver ekstra høj i efteråret, vurderer IUM.

“Hvis markedet udvikler sig som tv-stationerne håber, så bliver der brug for ratings. Kommer den opbremsning, som der kan være tendenser til, så kan det vise sig, at der ikke er brug for de ekstra ratings, som Voice-..’ kan levere,” siger Broadcast Manager Jakob Olsen, IUM.

Han tror også, at TV 2 fyrer begge 'kanoner' af for at vise annoncemarkedet, at hovedkanalens reklamedækning til efteråret er intakt, efter TV 2s tab af penetation i forlængelse af introduktionen af abonnement først på året.

Rettidig omhu fra TV 2
OMD's Claes Braagaard hælder til samme analyse:

"TV 2 har siden overgang til betalingskanal, og specielt de sidste par uger, været under pres på deres seerandele, der stødt er sivet til blandt andet Viasat og SBS, hvilket for en kommerciel kanal som TV 2 er ensbetydende med faldende reklamelager. Således var uge 10 historisk lav på hovedkanalen," siger han og fortsætter:

 

"Fortsætter udviklingen henover sommeren og efteråret kan TV 2 få vanskeligt ved at levere de indgåede årsaftaler til efteråret, grundet en traditionel høj efterspørgsel i september, oktober og november. Set i det lys kan to stærke formater til efteråret vel kun betegnes som rettidig omhu fra TV 2’s side."

Tv-mediets omsætning voksede med knap 10 procent i årets to første måneder ifølge DRRBs index.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs