Producenter: DR1-skifte giver muligheder

Når DR1 udvider primetime udvider det potentielt markedet for danske tv-producenter, siger Producentforeningens direktør, Klaus Hansen.

I det seneste medieforlig blev DR pålagt at bruge flere penge ude i byen på programproduktion - i alt en kvart milliard årligt. Med strategiomlægningen på DR1 kan udlægningsprocenten få en nyt nøk opad, når den ekstra halve time i DR1's "nye" primetime fra kl. 20.00-21.30 skal udfyldes.

"Jeg har ingen mening om DR's nye strategi, men den giver mere primetime til andet end nyheder, som DR selv producerer, og det giver potentielt nye muligheder for vores medlemmer," siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, der foreløbig afventer den årlige opgørelse fra DR over husets programudlægning, som fremgår af DR's public sevice-redegørelse, der ventes inden sommerferien.

"Vi ville egentlig gerne have, at DR løbende var transparente omkring udlægningen i stedet for som i dag, hvor det kun sker i public service-redegørelsen," siger Klaus Hansen.

"Vi har ikke grund til at tro, at DR ikke lever op til udlægningskravet i det gældende medieforlig, men det ville være gavnligt, hvis DR var mere offensive og f.eks. løbende opdaterede på en underside på deres website, hvilke programmer og hvilke aftaler der er indgået om programproduktion. Når der ikke er åbenhed løbende, så opstår der meget hurtigt myter i markedet, og det er meget uhensigtsmæssigt at agere på baggrund af myter - f.eks. om, hvorvidt DR lever op til udlægningskravet eller ej," siger Klaus Hansen, der er godt tilfreds med det udlægningskrav på 250 mio. kr., som DR i dag er pålagt.

Hvorvidt den nye regering og kulturminster Uffe Elbæk (R) vil fastholde det niveau, når medieforliget skal genforhandles, er uvist. Producentforeningen vil til gengæld slå et slag for, at tv-producenterne kan hjælpe DR med at vinde det tabte terræn tilbage.

"Vores medlemmer vil gerne hjælpe DR med at vinde seerne tilbage, og de har bl.a. meget erfaring med at nå den unge målgruppe, også på public service platforme. Lad os få noget mere primetime til at nå den målsætning i."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også