MediaWatch

Rabøl: Behov for mere radikalt skridt

Når den sene TV Avisen skubbes til 21.30 på DR1, betyder det udvidelse af primetime med 50 pct., før nyhederne sætter ind, og dermed også en særdeles kærkommen elasticitet i den tidlige aftenflade. Sådan lyder det fra DR-direktionens Gitte Rabøl, der som chef for DR Medier har hovedansvaret for at få mediehusets programstrategiske kabale til at gå op.

Når den sene TV Avisen skubbes til 21.30 på DR1, betyder det udvidelse af primetime med 50 pct., før nyhederne sætter ind, og dermed også en særdeles kærkommen elasticitet i den tidlige aftenflade.

Sådan lyder det fra DR-direktionens Gitte Rabøl, der som chef for DR Medier har hovedansvaret for at få mediehusets programstrategiske kabale til at gå op.

"Vi får en fleksibilitet, som vi ikke har haft tidligere, og mulighed for at styrke nogle områder, som vi ikke har kunnet før. Da vi f.eks. havde premiere på 'Restaurant bag tremmer' i sidste uge, ville vi hellere have sendt den efterfølgende debat umiddelbart efter programmet i stedet for at vente til efter TV Avisen. Det får vi muligheden for at gøre nu," siger Gitte Rabøl og uddyber:

"Andre dage, hvor vi bruger timen op til TV Avisen på ét program, som f.eks. i aften med dokumentaren 'Den danske dødsmine', er det vores eneste tilbud til seerne før nyhederne, og er man ikke i målgruppen for det program, risikerer vi at tabe dem. Nu får vi mulighed for at få en ny gennemslagskraft med flere tilbud og kan i højere grad også kombinere det sjove og det seriøse, hvor vi før har skullet vælge en af vejene," siger Gitte Rabøl, der ud over de debatskabende programmer også nævner fællesskab og autencitet som kvaliteter, der skal tegne DR1's varemærke fremover.

"Vi vil give danskerne nogle flere fælles oplevelser, som programemr som 'Hammerslag', 'Gintberg på kanten' og 'Spise med Price' gør," siger Gitte Rabøl.

"Vi har også med programmer som Bonderøven eller Gintberg fat i nogle meget stærke karakterer, der giver en autencitet, vi gerne vil dyrke mere, så det hele ikke bliver så formatteret at se på."

Hvad har gjort forskellen, siden I vælger at ændre sendetiden nu?

"Man kan sige, at der i hvert fald er kommet en ny direktion, der har fokus på at udføre den strategi, vi er blevet sat til, om at skabe et skarpere DR1. Der har været forsøgt meget for at bremse sharefaldet på DR1 i de senere år, og derfor mener vi også, at tiden er kommet til at tage et mere radikalt skridt," siger Gitte Rabøl.

Hvad er en passende share for DR1?

"Seertal skal ikke ses som et mål i sig selv, men som et måleinstrument, og ambitionen er i første omgang at stoppe den nedadgående kurve. Vi tror, at vi ved at have langt bedre tilbud til danskerne kan være med til at ændre opfattelsen af DR1 og kanalens vitalitet. Vi har også en ambition om at være mere "i tiden". Vi har lange beslutningsprocessser i DR, men vi vil arbejde på at kunne gribe de temaer hurtigere, der betyder noget for danskerne," siger Gitte Rabøl, der med bestyrelsens ok til strategien nu skal i gang med at afsøge markedet for programmer, der kan opfylde ambitionerne.

"Nu går vi i gang med arbejdet og vil gå ud og efterspørge programmer med aktualitet, autencitet og også gerne humor. Der har været langt imellem grinene på DR1, det behøver der ikke at være," siger Gitte Rabøl.

Ifølge Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, sker flytningen af TV Avisen på bekostning af de meget sete aktualitetsmagasiner?

"Det mener vi af gode grunde ikke, at det gør. Ser man på, hvordan danskernes tv-døgn er tilrettelagt, tror jeg egentlig, at de er endnu mere klar til fordybelse og baggrund kl. 22 end 21.30. Jeg ser det bestemt ikke som en svækkelse af magasinerne."

Magasinerne er generelt meget sete programmer - kan de holde seertallene, når de flytter?

"Det satser vi på, men der er ingen garanti for noget, når vi ændrer på folks vaner. Man kan også forestille sig, at der først sker et fald, som så gerne skulle rette sig op med tiden."

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs