Global: Rekord for tv-reklamesalg i UK

Tv omsatte for knap 40 mia. annoncekr. i 2011 i UK, Google går til modangreb, og magasin lancerer online fitness-spil...
MediaWatch


UK-vækst i tv-annonceomsætning
2011 satte rekord med cirka 38 mia. kr. (4,36 mia. pund) i annonceomsætning på tv, svarende til en vækst i forhold til 2010 på 2,2 pct. Det er især positivt set i lyset af, at 2010 også var et stærkt væsktår, hvor annonceomsætningen voksede med 16 pct. på tv i forhold til året før. Styrken af lineær tv-annoncering reflekterer tv’s rekord-sening, lyder det blandt andet fra en iagttager, ifølge Guardian.co.uk. Væksten blev hjulpet på vej af internetgiganter som Google, der ellers har været forsigtig med tv-reklamer, men brugte 5,2 mio. pund på dem i 2011. De mange penge udgør dog stadig kun cirka en femtedel af Googles samlede adspend i UK, som sidste år var på 22,5 mia. pund, ifølge tal fra analysefirmaet Nielsen.

Magasin lancerer online-spil
Condé Nast-magasinet Self har i 19 år haft en årlig fitness-event. Den danner nu basis for lanceringen af nye online-spil med fokus på træning, wellness, skønhed og mode i den digitale verden ved hjælp af 'avatars', virtuelle varer og puslespil, skriver Nytimes.com. Spillene bliver samtidig "sociale" i og med de kan spilles af flere deltagere via Facebook. Ud over at spillet brandes med magasintitlen selv sponsoreres det af mærker som BlackBerry, 7 for All Mankind jeans og Skype.

Google går til modangreb på kritik af Google+
Efter at Wall Street Journal skrev, at Google+ var en virtuel spøgelsesby, er Google gået til konkurrenten New York Times med en anden version af historien. Den går på, at 50 millioner mennesker hver dag bruger nogle Google+-produkter. Men hvad vil det sige, at være aktiv? Det kommer Google-talsmanden ikke nærmere ind på, så flere tech-bloggere er langt fra overbeviste af modoffensiven. Det skriver Theatlanticwire.com. Google lancerer i øvrigt en ‘Itunes’-pendant til alle sine forskellige medietilbud kaldet Google Play, ifølge Wired.com.

Bloomberg dækker ikke sig selv
Det er altid penibelt for medier at skrive om sig selv eller deres moderselskab, men der er sjældent en decideret regel, som forbyder det. Sådan er det for business-mediet Bloomberg, skriver Columbia Journalism Review, som påpeger, at eksempelvis Wall Street Journal formår at skrive om sin ejer News Corp. Bloomberg er sammen med Thomson Reuters en af de største business-nyhedsorganisationer og medier er “big business”, men kan man virkelig dække den industri og ikke skrive om et af de største virksomheder i den? spørger Crj.com.

Netflix overvejer kabel-samarbejde
Film-streaming-tjenesten Netflixs adm. direktør Reed Hastings skulle have holdt flere møder med nogle af de største kabel-tv-selskaber i USA med henblik på at indgå partnerskaber, erfarer Reuters.com. Det kan betyde, at Netflix skal indgå som en on-demand mulighed for kabel-abonnenterne via deres set-top bokse.

BBC får høvl for lave kommercielle ambitioner
BBC skal øge sine indtægter samtidig med, at den britiske public service-gigant skal skære kraftigt i sine budgetter. Via BBC World, der er den kommercielle arm af BBC, skal indtægterne hæves fra 280 mio. pund om året til 320 mio. pund om året fra år 2016/17. Men de planer er ikke ambitiøse nok, ifølge en komité af medlemmer af det britiske parlament, skriver Guardian.co.uk. De kræver en klar forklaring på, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at hæve indtægterne yderligere.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også