MediaWatch

Koncern: AFP har skuffet

Årsagen til at Koncern TV kom ud af regnskabsåret 2010/11 med et overskud på 2,9 mio. kr. er - ud over tv-stationernes store efterspørgsel på danskproduceret tv - at der er kommet mere fokus på kerneforretningen. Det fortæller adm. direktør Jens Ulrik Pedersen, der sammen med Thomas Heurlin og Lars Seidelin står i spidsen for selskabet.

Årsagen til at Koncern TV kom ud af regnskabsåret 2010/11 med et overskud på 2,9 mio. kr. er - ud over tv-stationernes store efterspørgsel på danskproduceret tv - at der er kommet mere fokus på kerneforretningen.

Det fortæller adm. direktør Jens Ulrik Pedersen, der sammen med Thomas Heurlin og Lars Seidelin står i spidsen for selskabet.

Har været for dårlige til at tjene penge
Overskuddet kommer efter et millionminus året før og mere magre overskud i 2009 og 2008 på under en million kr.

“Vi har gerne villet alle mulige ting gennem årene, men det har stort set ikke kastet andet end udgifter af sig, derfor har vi været dårlige til at tjene penge. Nu fokuserer vi på det vi er bedst til, nemlig at lave tv med vitaminer i,” siger Jens Ulrik Pedersen med henvisning til, at Koncern Tv ud over diverse underholdningsprogrammer slår sig op på at lave programmer med public service-indhold.

AFP blev ikke et stort marked
Blandt de investeringseventyr, som har skuffet forventningerne, er satsningen på Advertising Funded Programming (AFP), hvor tv-producenter og annoncører går i partnerskab om programmer, som oftest først derefter sælges ind til tv-stationerne.

“Vi har været på AFP-markedet siden 2005 og haft folk ansat, som kunne tale med annoncørerne, for vi har jo kun forstand på tv-programmerne. Men AFP er ikke blevet et stort marked, og tv-stationerne er ikke interesseret i at vi går ind i det område med at have direkte kontakt til annoncørerne, og de er slet ikke interesseret i at betale os for det. Så det er et stort område, vi har skåret fra,” siger Jens Ulrik Pedersen og tilføjer:

“Vi har også været ude i dejligt spillefilmseventyr med ‘Applaus’ og ‘Dirch’, men selv om tv og film kan ligne hinanden, er de meget forskellige, og vi er tv-folk, så vi har valgt at fokusere på det, vi er stærkest til, og vi har cuttet en masse eksperimenter fra. Så det, man kan se af regnskabet, er, at vi har et stærkt hold af medarbejdere, som kan udvikle og afsætte programmer.”

"Der kan nærmest ikke laves nok danskproduceret tv"
Koncern TV's nye regnskabsår, der startede i oktober 2011, lover også godt og har et “uændret aktivitetsniveau”, ifølge Jens Ulrik Pedersen. Det skyldes, at de fire danske tv-selskabers appetit på danskproducerede programmer er stort set umættelig.

“Der kan nærmest ikke laves nok danskproduceret tv, og det har kæmpe betydning for os. De store tv-stationer har en reel interesse for at lave tv med et samfundsmæssigt perspektiv på en underholdende måde. Der er vi godt med i forhold til at kunne byde ind. Reality og formater er ikke afskaffet, men en overgang så det ud til, at alle programmer skulle komme med en formatbibel, sådan er det ikke længere,” siger Jens Ulrik Pedersen.

'Blod, sved og ris' er blandt nye opgaver
Ifølge Jens Ulrik Pedersen udvikler Koncern TV selv 90 pct. af de programmer, de sælger. Nogle af de nye produktioner Koncern TV har på vej er Claus Meyer-programmet ‘Restaurant bag tremmer’ (DR1), ‘Blod, sved og ris’ (DR1), SBS TV-programserien ‘Babyklinikken’ om fertilitetsbehandlinger samt et nyt Zulu-program, hvor to hovedpersoner rejser ud til fjerne dele af verden for at prøve at bestå de "lokale manddomsprøver”.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs