Mindshare: Mindst 90% ser tv hver uge

Den ugentlige opbakning til tv-mediet er i de fleste lande svækket 2-3 procentpoint fra 2010 til 2011, viser en opgørelse af tv-sening fra Mindshare. 

Den tager udgangspunkt i de lande, bureaugruppen udfører sin Mindreader undersøgelse i. I de fleste lande ser godt 90 procent af befolkningen tv i løbet af én uge - trods udbredelse af alle slags mobile enheder. Der er undtagelser som Polen, der er lige under med 88 procent.
Per Fanefjord Laursen

Den ugentlige opbakning til tv-mediet er i de fleste lande svækket 2-3 procentpoint fra 2010 til 2011, viser en opgørelse af tv-sening fra Mindshare. 

Den tager udgangspunkt i de lande, bureaugruppen udfører sin Mindreader undersøgelse i.

I de fleste lande ser godt 90 procent af befolkningen tv i løbet af én uge - trods udbredelse af alle slags mobile enheder. Der er undtagelser som Polen, der er lige under med 88 procent.

Mindshare Danmark har indsamlet oversigten, efter Accenture i sidste uge udsendte en analyse, der hævdede at i USA, Frankrig, Indien, Japan og Kina er den ugentlige sening på almindelig tv-apparat styrtdykket til 48 procent i 2011 - fra 71 procent i 2009.

Både Accenture og Mindshare tallene kommer fra analyser baseret på spørgeskemaer.

Skriger til himlen
“Man ikke behøver hverken data eller særligt kendskab til mediemarkedet, for at opdage, at der er noget helt galt med Accenture’s målinger. Og at denne fejl burde være fanget i en intern korrekturgang,” siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare.

“At det ugentlige antal tv-seere lige pludselig skulle være faldet med knap 40% skriger jo til himlen. Hvis det virkelig var tilfældet, ville de berørte markeder være i en katastrofetilstand, og medierne fuld af dommedagsprofetier fra både annoncører, mediebureauer og tv-stationer.”

Ser tv mindst en gang om ugen:
USA 92%
Fraking 91%
Japan 94%
Kina 93%
Indien 90%

Danmark 93%
Sverige 89%
Tyskland 93%
UK 95%


Kilde: Mindshare 2011

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også