Analyse: Smartphone- og tablet-ejere ser mere tv

Smartphone- og tablet-ejere ser mere tv end den gennemsnitlige befolkning, viser Mindshares årlige danske ’Reklameanalyse’, der kan læses som supplement til sidste uges forvirrende Accenture-analyse.

Per Fanefjord Laursen

Smartphone- og tablet-ejere ser mere tv end den gennemsnitlige befolkning, viser Mindshares årlige danske ’Reklameanalyse’, der kan læses som supplement til sidste uges forvirrende Accenture-analyse.

Det kan afvises, at den mobile udvikling ’æder’ forbruget af f.eks. tv. Tværtimod, danskerne bruger mere tid og fordeler den blandt flere platforme – både nye og gamle – jo flere platforme, de har adgang til, konkluderer Mindshares direktør Martin Rasmussen på baggrund af bureauets årlige store Reklameanalyse.

Den har Mindshare netop fået fra, hvor der også er spurgt detaljeret til mediebrug af smartphones, etc.

”Når man ser på de 54 procent, som har en smartphone, viser det sig, at de generelt har mere intensivt brug af langt de fleste medier. Det almindelige tv-forbrug er tre procent højere end befolkningen som helhed. Omvendt ligger landsdækkende aviser på index 92 og lokale ugeaviser på index 91,” siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare.

Tablet-ejere er storforbrugere
For de 18 procent, der ejer en Tablet, er tendensen endnu klarere. Denne gruppe har et meget højt mediebrug af alle medier. Den almindelige tv-sening er seks procent højere end gennemsnittet, og læsning af landsdækkende aviser er i index 118.

”Man kunne så spekulere i, at det højere forbrug af f.eks. tv netop foregår via tablet eller smartphone, men det er næppe konklusionen,” siger Martin Rasmussen. Af Mindshares analyse fremgår det nemlig, at det kun er 9,1 procent af tablet-ejerne, som bruger platformen til tv ved at streame online-tv via danske eller udenlandske services.

Truslen er en anden
Set med Mindshares kommercielle briller tegner der sig en helt anden trussel fra mediefraqmenteringen, end den Accenture præsenterede. Multitasking reducerer koncentrationen, så effekten af de gamle mediekanaler falder.

For tv's vedkommende er det markant i den nye analyse. I 2010 angav 25 procent, at reklamer på tv ofte/altid fangede deres opmærksomhed – dette er faldet til knap 18 procent i årets analyse. De tal kan selvsagt ikke sammenlignes med Gallups målinger af den faktiske reklamesening.

Eneste gamle platform, som stadig er nogenlunde uberørt, er biografen, noterer Mindshare.

Siden 2005
Mindshares Reklameanalysen gennemføres årligt for at følge overordnede trends i udviklingen i reklame- og mediemarkedet. Det gælder også udbredelse af nye medietyper og ændringer i befolkningens medievaner. Reklameanalysen går ti år tilbage, men har siden 2005 været en årlig undersøgelse med det samme faste analysedesign.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også