"Reality er blevet en karrierevej"

Målet for flere reality-deltagere er ikke længere kun at blive vinder af et program, men at gøre en karriere ud af at være kendt.  Mediernes sult efter nye kendisser betyder samtidig, at de har brug for reality-deltagerne. Det skriver Information.dk.
MediaWatch

Målet for flere reality-deltagere er ikke længere kun at blive vinder af et program, men at gøre en karriere ud af at være kendt.  Mediernes sult efter nye kendisser betyder samtidig, at de har brug for reality-deltagerne. Det skriver Information.dk.

"Deltagerne er blevet mere bevidste om, at der efterfølgende ligger nogle jobs som gæstebartender, invitationer til den røde løber og den slags, men den væsentligste motivation er dog stadig at prøve grænser af og se sig selv i en anden sammenhæng," siger Mette Bennike, chefcaster på Mastiff, som blandt andet producerer Paradise Hotel, Vild med Dans og Kongerne af Marielyst til Information.dk.

Ifølge Karen Lisa Salamon, antropolog og livsstilsekspert, kan unges ønske om at bane sig vej ind i medieverdenen via en optræden i reality-tv skyldes, at det fremstår som en genvej, fordi det kan tage år at blive skuespiller, journalist eller studievært.

"Der bliver færre og færre ufaglærte jobs, hvor du bare kan komme ind fra gaden med charme og selvtillid. I et stadigt mere meritokratisk samfund, som primært appellerer til de veluddannede, er realityuniverset blevet en reel karrieremulighed for dem, der ikke kan eller vil gå den lange vej gennem uddannelsessystemet," siger hun til Information.dk.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også