Boxer: TV3-kanalernes værdi er faldet

Boxer TV's kundeantal er på kort tid vokset til 300.000 husstande, efter TV 2-hovedkanalens abonnement satte kog under kedlerne i abonnementetsalget hen over jul.

Brancheforeningen Elektronik har netop offentlliggjort tal, der viser en søgning mod antenner som modtageform, og at der nu er dobbelt så mange på antenne som på parabol.
Per Fanefjord Laursen

Boxer TV's kundeantal er på kort tid vokset til 300.000 husstande, efter TV 2-hovedkanalens abonnement satte kog under kedlerne i abonnementetsalget hen over jul.

Brancheforeningen Elektronik har netop offentlliggjort tal, der viser en søgning mod antenner som modtageform, og at der nu er dobbelt så mange på antenne som på parabol.

Væksten aktualiserer et hængeparti i Boxer TV's introduktion på markedet for godt tre år siden. De tre profilerede TV3-kanaler blev aldrig en del af Boxers pakker. Det blev regnet som en svækkelse af Boxer TV, da Boxer og TV3 kunne ikke mødes på priser og betingelserne i 2009.

Boxer-platformen er nu mere attraktiv, og med Boxers vækst mindsker SBS-kanalerne uge for uge penetrations-afstanden op til TV3-kanalerne. TV3's direktør Kim Poder oplyser, at der ikke er aktuelle tanker eller sonderinger om nye forhandlingerne med Boxer.

Behov for TV3?
Spørgsmålet er da også, om Boxer TV overhovedet ønsker TV3-kanalerne med i pakkerne. Det går godt for Boxer, og hvis de dyre TV3-kanaler i dag skulle presses ind i pakkerne, ville det skabe ravage i Boxers pakker og prisniveauer.

Har vi nået det punkt, hvor TV3-kanalerne slet ikke kan spille en rolle i Boxer-regi - de er unødvendige?

“Jeg ved ikke, om vi nogensinde når det punkt, hvor TV3-kanalerne er unødvendige. Men det er klart, at jo flere glade og tilfredse kunder der har søgt ind til Boxer, uden at vi tilbyder dem TV3-kanalerne, des mindre værdifuldt bliver det for os og vores kunder at have adgang til kanalerne,” siger direktør Steen Ulf Jensen, Boxer TV.

Ønsker du TV3-kanalerne ind i jeres pakker?

“Det må man spørge kunderne om. Jeg konstaterer blot, at vi har 300.000 glade kunder, for hvem det ikke har været afgørende at få adgang til TV3 kanalerne,” siger Steen Ulf Jensen, der ikke vil kommentere, om han har været dialog med TV3-ledelsen, som han kender godt, for nylig.

SBS haler ind
En væsentlig faktor i spillet er den 1. april. Det er datoen, hvor Gallup Annual Survey kommer med opdaterede penetrations-data for hele tv-markedet, som vil sætte tonen for en kommende dialog. Det er nemlig muligt at SBS’ Kanal5 har indhentet TV3 på penetration, ligesom flere andre kanaler, også TV 2's nichekanaler, øger deres distribution.

Boxer TV har ingen officielle forventninger til den videre kundeudvikling i år. Årets resultat vil fremgå af ejeren, Teracoms, årsrapport for 2012. Men man glæder sig i koncernen over at være rundet én mio. betalings-tv husstande, så man dermed er tæt på at være den betalings-tv platform, der har flest kunder i Norden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også