Februar-flugt: TV 2 taber yngre seere på gulvet

TV 2 skal ikke forsvare sig med hardcore reality-tv, på trods af TV 2s blødende seerandele blandt unge i de senere uger, siger programdirektøren.
Per Fanefjord Laursen

TV 2, TV3 og SBS TV står i disse uger med en mere jævnbyrdig share blandt de yngre seere. Det skyldes, at TV 2-kanalerne bløder alvorligt blandt de 15-30 årige, ifølge en ny måling for perioden 1-19. februar.

TV 2's share blandt de 15-30 årige er faldet med 5,6 sharepoint til 30,4 procent de senere uger.

Trods ‘Big Brothers’ entré står TV3-kanalerne overraskende fast på 28,4 procent, mens SBS trækker godt fra land med en share på 22,6 procent - en stigning fra 17,3 procent i 2011.

Kanal 5's Big Brother - tre timer dagligt - spiller en rolle; programserien flytter nogle seere, der ikke har været regelmæssige gæster på Kanal 5. De bevæger sig fra både TV 2 og DR, men ikke fra TV3.

Er TV 2 ekstra klemt i år af hardcore reality programmerne på TV3 og SBS?

“Indtil videre synes jeg ikke, Big Brother er blevet den ‘game changer’, den kunne have været, og Paradise Hotel har et kendt niveau,” siger programdirektør Palle Strøm, også med reference til at seertallet til Big Brothers hovedprogram er vigende i sidste uge.

Han vurderer, at TV 2's sharetab er led i mange sammenfaldende faktorer i ugerne 5-7.

“Der er sket en del ting i starten af året. TV 2 er blevet en betalingskanal, og det har påvirket kanalernes penetration. TV3-kanalerne startede sæsonen endnu tidligere med endnu flere egenproduktioner, og SBS har held med en masse fodbold på 6’eren,” siger han og vil ikke overtolke på de forgangne uger.

Palle Strøm vil ikke svare på, om TV 2's tilbud for alt for pænt, når det gælder de helt unge seere.

Men burde Zulu ikke uden problemer kunne stille et bolværk op og fastholde TV 2s unge share?

“Vi vil ikke lave klassisk reality på Zulu. På Zulu er credo originalitet, og det udelukker de fleste klassisk reality-formater. Det er ikke mindst derfor, Zulu er det mest vitale mediebrand i Danmark ifølge BAV analysen.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også