Global: Aftonbladet satser på 40+

   
MediaWatch

 

 

Aftonbladet relanceret til 40+
Når Aftonbladets nye papirudgave kommer på gaden i morgen er den i højere grad målrettet læsere over 40 år, fordi det alligevel er dem der køber og læser avis. Rubrikkerne er blandt andet gjort mindre, mens sladder stadig udgør en vigtig del, skriver Resume.se. Chefredaktøren Jan Helin skriver på sin blog, at unge forbruger nyheder med hurtighed, deling og interaktion ikke på papir, derfor giver det bedre mening at satse på ældre læsere. Det betyder dog ikke, at de unge ikke kommer til senere i livet, mener han. Gennemsnitsalderen for en Aftonbladet-læser er 46 år.

Schibsted-aktiepris afspejler kun rubrikmarked
Schibsteds mediehuse er "gratis" at få med i købet, hvis man investerer i Schibsted-aktier, fordi kursen primært baserer sig på, at rubrik-selskaberne Finn, Blocket og LeBonCoin har præseret godt. Det mener analytiker fra Danske Markets, selv om aktieprisen er steget med 20 pct. i de seneste tre måneder. Rubrikselskaberne står for cirka halvdelen af koncernens brutto-driftsresultat, skriver Kampanje.com.

Hearst laver gør digital magasinudgaver “shoppable”
Hearst Magazines vil gøre mange af sine digitale magasinudgaver på Amazons tablet 'Kindle Fire' til veritable web-shops, idet læseren kan klikke sig direkte til køb af produkter, som sælges via Amazon. Hearst får derved en andel af salget. Den idé er allerede afprøvet på nogle af Hearst-magasinernes websites såsom Good Housekeeping, hvor man under en redaktionel artikel om forskellige produkter kan købe de pågældende produkter eller nogle, der ligner. Når magasinerne på den måde knytter endnu tættere bånd til forhandlerne, er der risiko for, at den redaktionelle uafhængighed ryger, men de produkter der kan købes tilføjes først til en artikel, efter at redaktionen har lavet sin omtale, lyder det fra Hearst. Det skriver Adweek.com.

Apple-boss kritiserer billige tablets
Apropos Kindle Fire - Amazons billigere alternativ til en Apple Ipad - har den type produkter fået Apples adm. direktør Tim Cook op på mærkerne. På en Goldman Sachs teknologikonference talte han nemlig ikke særligt pænt om branchens tablet-alternativer. “Et billigt produkt sælger muligvis nogle enheder... [Forbrugerne] føler sig godt tilpas, når de betaler. Og så kommer de hjem og bruger det, og så er glæden væk,” lød det blandt andet fra en noget skinger Tim Cook, ifølge Fastcompany.com. Wired.com har pillet yderligere fire pointer ud fra Cooks oplæg på konferencen, hvor han blandt andet indrømmer, at Ipad’en har kannibaliseret på Mac-computerne. Men skal der kannibaliseres, er det bedre selv at stå for den, mener Tim Cook.

Skal nyhedsværter være journalister?
Højtprofilerede tv-nyhedsværter behøver ikke at være journalister, ifølge den adm. direktør for MSNBC Phil Griffin. “Jeg er ked af det, men jeg er ligeglad med journalister...Jeg vil have fair, dygtige mennesker som forstår verden, som kan fortolke den og hvis de er journalister, fint,” siger han blandt andet til Tampabay.com.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også