MediaWatch

DR taber unge seere til Big Brother

Nok må TV3 og TV 2 afgive lidt terræn i den første uge med tre ‘Big Brother’ sendetimer dagligt på Kanal5, men reelt er det DR, der taber markedsandele blandt de yngre seere, viser en analyse fra OMD.

Nok må TV3 og TV 2 afgive lidt terræn i den første uge med tre ‘Big Brother’ sendetimer dagligt på Kanal5, men reelt er det DR, der taber markedsandele blandt de yngre seere, viser en analyse fra OMD.

Det kommercielle tv-marked er meget naturligt påvirket af Big Brothers tilstedeværelse som omtalt i går, men der er også bevægelse set blandt alle tv-kanaler.

SBS TV vandt hele 2,9 sharepoint målt i 15-50 år (alle tv-kanaler), og TV 2 tabte 1,8 procentpoint, mens TV3-kanalerne afleverede 0,2 procentpoint. Til gengæld indkasserede DR TV en sviende ørefigen i uge 5 med et sharefald fra 27,2 procent i 2011 - til 24,5 procent.

Seere lokkes fra DR til SBS
Big Brother på SBS TV har tydeligvis tiltrukket nye seere fra specielt DR, der ikke ellers færdes på de kommercielle kanaler. Det har bl.a. løftet SBS’ kommercielle dækning mærkbart. Det har OMD allerede noteret sig.

“Det er positivt, at SBS formår at tiltrække nye seere til, bl.a. med Big Brother, fra DR og dermed øge den samlede kommercielle tv-sening til glæde for annoncørerne,” siger Trading Director Claes Braagaard, OMD, der har denne analyse:

Flere kan se Big Brother
Fænomenet Big Brother vækker tilsyneladende bred nysgerrighed hos mange forskellige personer op til 50 år. Det viser tallene,  konkluderer OMD.

"Men tilvæksten skal ikke alene tilskrives Big Brother, men også de seneste distributionsændringer; nemlig at SBS-kanalerne gradvist findes i flere husstande i kølvandet på, at tusindvis af husstande har anskaffet sig abonnement til TV 2, og i den proces har tilkøbt flere andre kanaler; heraf har SBS-kanaler øjensynligt har tiltrukket en del,” siger Claes Braagaard.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs