Bureau: BB kan blive afgørende dette forår

'Big Brother' kan gå hen og blive noget så sjældent som en ’game changer’ på tv-markedet dette forår, der kan ændre styrkeforhold og flytte nye tv-millioner til SBS, spår bureau.
Per Fanefjord Laursen

SBS’ nye ’Big Brother’, der gik i luften i går aftes, fylder godt i programfladen på Kanal5 i de næste mange måneder.

Programforløbet har potentiale til at flytte mærkbare seerandele, hvis BB vel at mærke vinder en rimelig opbakning blandt seerne. Det er markedet klogere på senere i dag.

Big Brother er placeret alle dage kl. 21-22.00 på Kanal 5 med højdepunker fra dagens begivenheder i huset, mens søndagen har en live del, hvor en beboer stemmes ud. Det program følges op af et talkshow med den udstemte.

Det som SBS drømmer om
Programserien lanceres efter alle kunstens regler med massiv pressedækning, web og radio i ryggen.

Ingen ved efter premieredagen, om den nye version af BB reelt har det, som SBS Media drømmer om at få - en rigtig ‘game changer’ på det kommercielle tv-marked foråret 2012.

Hvad skal der til for, at BB bliver den ene game changer?

“Det primære succeskriterium for SBS må være, at BB hæver den kommercielle andel i hovedtimeslottet (21-22.00) betragteligt, og at SBS’ generelle kommercielle andel og dækning øges i den periode BB er på skærmen,” siger broadcast director Jakob Olsen, IUM, der ikke tør sætte tal på.

Dernæst må SBS forvente, at BB trækker nye seere til deres kanaler, således at der kan aflæses en effekt i form af vækst inden for de førnævnte områder efter BB’s afslutning, vurderer han.

12-14 mio. i nye penge
MEC går et par skridt videre og vover den påstand, at BB har en rimelig chance for at blive den game changer, SBS forestiller sig.

Big Brother opnår ikke et seerniveau som Paradise Hotel, lyder vurderingen fra broadcast director Flemming Jensen, MEC.
Men det synes realistisk, at realityshowet, hvis det fænger nogenlunde, kan løfte seertallet i timeslottet kl. 21-22.00 med 40-50 procent gennem hele ugen, spår han. I dag holder Kanal5 kun 100.000 seere i snit i kl. 21-22 timen.

12-14 nye annoncemillioner
“Den ene sendetime udgør ca. 15 procent af Kanal5's share, så helt teoretisk burde en BB med pæn succes kunne løfte Kanal5's share med 0,5-0,7 sharepoint (21-50 år) - inklusive gevinster fra genudsendelser. Det er en mærkbar vækst, for den slags stigning set på årsbasis vil kunne udløse 12-14 mio. kr. i nye annonceindtægter.“

Betyder det, at et BB med pæn succes nærmest vil være en break-even investering?

“Næppe - det er et større regnestykke, og jeg kender selvsagt ikke produktionsomkostningerne. I det store regnestykke indgår også stigende seertal til programmer omkring BB, tilgang af helt nye seere på alle SBS-kanaler, ny trafik og brug af web og radiokanalerne - samt goodwill og kendskab til SBS,” siger han.

- PFL

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også