'Aftenshowet' på DR1 har øget sin gennemsnitlige share med 25 procent i programmets timeslot, trods en generel svækkelse af DR1. DR1’s samlet share faldt med tre procent fra 2010 til 2011.
“Det er utrolig godt gået af 'Aftenshowet'; selvom DR samlet går ned, formår Aftenshowet at gå markant op,” konstaterer Broadcast Director Jesper Thorhauge, Maxus.
TV 2's beslægtede tilbud, 'Go’ Aften Danmark', har i samme periode tabt seks procent af sin share i sit timeslot.
Jævnbyrdige seertal
Go'aften Danmark's timeslot ligger lidt tidligere på aften end Aftenshowet, og derfor med et lidt lavere PUT-level (People using television). Derfor er det værd at bemærke, at Go’ Aften stadig kan slå Aftenshowet målt i antal seere.
Gennem 2011 har DR imidlertid halet godt ind på TV 2. Aftenshowet havde i 2011 331.000 seere i snit, mod Go’ aften Danmarks 392.000.
“Aftenshowets forbedrede seergreb kan sandsynligvis forklares med, at DR i 2011 samlede deres program til en times flade fra kl. 19-20, i stedet for to gange en halv time fra 18-18.30 og 19 til 19.30 før,” siger Jesper Thorhauge.
Samtidig har Aftenshowet gradvist i 2011 foretaget en redaktionel tilpasning mod lidt mere tyngde i indslagene - og lagt afstand til 'GoAften's redaktionelle linje.