Medieaktiers værdi styrtdykker

I 2011 blev mellem en fjerdedel og halvdelen af flere store medievirksomheders værdi skrællet af. Det skriver Børsen, som har gennemgået kursudviklingen i ti børsnoterede nordiske medievirksomheder. I gennemsnit er markedsværdien faldet med 30 pct. det seneste år ifølge opgørelsen, der blandt andet tæller selskaber som MTG, Metro International (ca. -50 pct.), North Media (ca. -40 pct.), Sanoma (ca. -40 pct.) og Rella Holding (-43 pct.), der ejer B-aktier i Aller Holding.
MediaWatch

I 2011 blev mellem en fjerdedel og halvdelen af flere store medievirksomheders værdi skrællet af. Det skriver Børsen, som har gennemgået kursudviklingen i ti børsnoterede nordiske medievirksomheder.

I gennemsnit er markedsværdien faldet med 30 pct. det seneste år ifølge opgørelsen, der blandt andet tæller selskaber som MTG, Metro International (ca. -50 pct.), North Media (ca. -40 pct.), Sanoma (ca. -40 pct.) og Rella Holding (-43 pct.), der ejer B-aktier i Aller Holding.

Medievirksomhedernes værdifald er faldet væsentligt større end faldet på de store aktieindekser i de nordiske lande, skriver Børsen. Det skyldes blandt andet de stadigt faldende oplag, tilbageholdende annoncører og skiftende politiske udmeldinger med konsekvenser for mediemarkedet.

"Kombinationen af faldende investor-interesse og et investeringsbehov, der ikke bliver mindre, er giftig," siger Henrik Schultz fra Argo Securities.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også