SBS kræver sponsor-info fra DR

Kommerciel konkurrent mener, at DR bør oplyse, hvad en krydderivirksomhed betalte for Melodi Grand Prix-sponsorat. For DR kan have underbudt markedet.
MediaWatch

DR er ikke forpligtet til at fortælle, hvor meget en krydderiproducent betalte for at få vist sit brand ved lørdagens Melodi Grand Prix, ifølge kulturdirektør i DR Morten Hesseldahl.

Men det forstår man ikke hos SBS TV, hvor informationschef Jesper Jürgensen undrer sig.

"Som kommerciel tv-station kan vi ikke forstå, at DR ikke skal oplyse, hvor meget de har solgt deres sponsorat på MGP til. Det er jo ikke DR's forretning af lave den slags aftaler, og hvis de har solgt det for billigt, vil det kunne være med til at underbyde markedet," siger Jesper Jürgensen.

Sikre gennemsigtighed
DR har lov til at have sponsorater på programmer som koncerter og underholdning, hvis reglerne er overholdt. Det var tilfældet i lørdags, vurderer seer-redaktør Jacob Mollerup over for Bt.dk. Han mener dog alligevel, at DR skulle offentliggøre sponsorbeløbet for at sikre gennemsigtighed.

Og det er SBS TV helt enig i.

"Det kan jo ikke være meningen, at vi har en public service-station, som får over tre milliarder kroner i licens og så måske laver reklameaftaler, der underbyder markedsniveauet. Så jeg synes da klart at DR skal melde ud, hvad niveauet er for sponsorartet på MGP," lyder det fra Jesper Jürgensen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også