Jyder har fundet deres nye tv-kanaler
De seks nye 24-timers regionale kanaler har siden onsdag kun haft få dage med ‘normale’ seervaner til at sikre sig en pejling på seerinteressen.
Weekendens intense dækning af Dronning Margrethe gav af gode grunde ikke en klar fornemmelse af appetitten på mere regionalt stof.
De allerførste data viser dog, at der er ganske stor interesse for regionalt stof ude i landet og som forudset mindst i Storkøbenhavn.
TV 2 Nords nye kanal er blevet afprøvet af 22 procent af indbyggerne (set mindst ét minut) i dækningsområdet fra den 13-15. januar, mens TV 2 Øst er blevet set af 19 procent. På en tidlig tredjeplads kommer TV Syd, der er blevet prøvesmagt af 14 procent af de potentielle seere i regionen.
Otte procent af de mange indbyggere i Storkøbenhavn har klikket ind på den nye ‘Lorry’.
TV 2 Fyn og TV 2 Østjylland lancerer først sine egne 24 timers kanaler den 1. februar.
Flere end i TV 2-vindue
På Lorry ligger fokus endnu på at løse de tekniske kvaler, der kan opstå, når alt sendeudstyr er funklende nyt.
“Vi gennemgår også løbende vores flow, for at se om det er godt nok. Men allerede nu kan vi se, at folk går til og fra den nye kanal og således har mulighed for at se vore udsendelser stort set, når de har lyst. Det er vores forventning, at vi får flere seere, end vi har i TV 2's vinduer - men helt så mange som dér, får vi nok ikke foreløbigt. Vi vil arbejde støt på at blive bedre og kendte,” siger direktør Dan Tscherina.
TV 2 Bornholms nye kanal måles ikke, fordi der er for få tv-meter husstande på øen til at der kan skaffes valide data.
Kilde: Gallup, TV 2 Nord.
- PFL