BB: Brusebadscenerne koster ekstra

Det uforudsete, manuskriptløse tv er fortsat drivkraften i Big Brother-formatet, der i 2012 skriver en ny håndbog for mediestrategisk udnyttelse af tv-rettigheder.
Per Fanefjord Laursen

Det er mere end ti år siden, SBSmedia først introducerede reality-klassikeren Big Brother i Danmark. Ti år er lang tid i medieverden, og alt tyder da også på, at udnyttelsen af formatet bliver en helt anden øvelse, end de første sæsoner med små snurrende kameraer i brusebadet. Det element er dog næppe heller afskaffet i 2012.

Ifølge MediaWatchs oplysninger bliver den mediestrategiske del af Big Brother i 2012 en håndbog i rettighedsoptimering, hvor teknologien muliggør, at programideen kan folde sig ud på nye måder.

BB er tv
Først og fremmest er Big Brother et tv-program, der - i modsætning til strømmen af planlagte og polerede tv-shows - er uden manus. Tiltrækningskraften er det uforudsete og nærværet i live tv.

Det står klart, at den nye Big Brother går i luften på hovedkanalen Kanal 5 den 30. januar, men SBS holder det hemmeligt, præcis hvornår forløbet slutter.

Der sendes kl. 21.00-22.00, seks dage om ugen. Planen er én live udsendelse om ugen og fem andre dage med highlight-programmer.

Købe kameraer
BB bliver i 2012 en medieevent, hvor fans for alvor kan deltage online døgnet rundt; der indføres en Facebook og en mobil tilstedeværelse, og som noget nyt overføres BB også til et gammelt medie, radio.

På nettet tilbydes en ny ydelse, der er helt i tidens ånd. Fans vil kunne købe adgang til ekstra kameraer, som sender direkte fra huset. Læserne kan selv gætte på, hvilke slags kameravinkler, der er til salg. Fans vil kunne se særlige klip online, som ikke er med i programmet; loyale seere vil kunne se ekstra materiale, og chatte med deltagere, deltage i konkurrencer om BB, etc.

I praksis bliver Big Brother-huset bygget ind i SBS’ store studie i Mileparken, og huset ligger derfor nu sammen med de tre SBS radiostationer, der er flyttet ud af København. Det er primært NOVAfm, som bliver BB-kanal, men også de to andre radiokanaler The Voice og Pop FM vil have indslag.

Grine med deltagere
SBS har en række nye fortællermæssige kunstgreb klar i baghånden, der skal forny og drive handlingen blandt deltagerne, men på dette tidspunkt holder man de informationer tæt til kroppen.

”BB bliver et hus fyldt med humor. Som seer kommer du til at grine med deltagerne og ikke af dem, og samtidig kan du følge kærlighed, kontroverser og konflikter,” siger programchef Peter Rosbjerg, SBSmedia.

Værten bliver Marie Egede, som for nylig er set som medvært på ’Min Mand Kan’ sammen med Peter Mygind.

TV3 respekt
TV3-ledelse har allerede udtrykt bekymring for, at programforløbet bliver en seersucces - eller blot en moderat succes. De mange sendetimer og massive tilstedeværelse på flere medier og i pressen kan let give problemer for TV3-kanalerne i foråret, hvilket TV3-direktør Kim Poder uden tøven bekræftede over for MediaWatch i efteråret.

Flopper Big Brother til gengæld totalt, falder hele SBS’ programstyrke sammen som en mislykket souffle.

Britisk version med kendte
I Storbritannien har Big Brother formatet kørt med pæn succes i årevis. Lige nu vises Celebrity Big Brother på Channel 5, hvor formatet har en endnu større tilstedeværelse, end de danske planer antyder.

Programmet fylder to timer dagligt kl. 21-22.00 og 23-24.00. Channel 5 har valgt at sende live kl. 21.00 med bl.a. dagens live udstemning og en kl 23.00-udgave med opsummering, highlight, kommentarer, m.m. Der bringes også en genudsendelse tidlig eftermiddag næste dag.

Modsat den danske, hvor der castes ukendte personligheder, tæller den britiske besætning assorterede kendis personligheder af svigende kaliber - men også Hollywood-skuespilleren Michael Madsen (Reservoir Dogs m.fl.).

- PFL


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også