Global: Schibsted gør millionopkøb

Schibsted vil købe onlinemusiktjeneste for 287 mio. kr., Piano Media ekspanderer sin betalingsmur på nettet og The Economist er klar med en ny gratis app...
MediaWatch




Selskab bag onlinebetaling vil ekspandere i Europa
Piano Media er navnet på en betalingsservice for indhold på nettet, som nyhedsorganisationer kan tilslutte dele af deres site mod at få andel i brugerbetalingerne. Slovakiske Piano Media har allerede ekspanderet til Slovenien og planlægger at være til stede i fem andre europæiske lande i løbet af i år. Det skriver Niemanlab.org.

Schibsted køber betalingstjeneste til musik
Schibsted har afgivet et bud på cirka 287 danske kr. på selskabet Aspiro med betalingsmusiktjenesten Wimp. Schibsted ejede 40 pct. af Asprio tidligere men solgte cirka en femtedel fra i 2009. Wimp har mere end 300.000 abonnenter. Det skriver Resume.se.

Gamle magasiner sælger på Ipad
Salget af et magasiner fra arkiverne er en gylden mulighed for udgiverne på Ipad, skriver Theatlantic.com, som citerer Hearst for, at 30 pct. af deres salg af enkeltstående magasiner er tidligere udgaver. For Bonniers Popular Science er tallet helt oppe på 40 pct.

Norsk køber af Mecom-selskab risikerer selv opkøb
A-pressen købte i december Mecom-selskabet Edda Media, men A-pressen kan selv stå til at blive delvist ejet af udenlandske ejere. Det sker fordi Telenor, der ejer lidt under 50 pct. af selskabet, ønsker at skille sig af med sine aktiviteter inden for medieindhold for at fokusere på distribution. Norske LO ejer en del af A-pressen, men er ikke interesserede i at blive eneejere, og hos LO ser man ikke noget problem i, at en ny ejer kan være udenlandsk, ifølge Kampanje.com Mecom er dog næppe interesseret.

Frygt for ‘danskificering’ af norsk TV 2
Indtil videre er signalerne fra den nye TV 2-helejer Egmont, at der ikke bliver rørt ved kanalens norske programprofil. “Torsdag kveld fra Nydalen” kommer derfor ikke til skifte navn til “Torsdag kveld fra Nyhavn”, lyder det lettet i en artikel om ejerskiftet på Kampanje.com, hvor en professor i øvrigt forventer, at Egmonts norske tv-satsning på et tidspunkt vil indgå en større international konstellation med andre selskaber.

Ipad-only avisen ‘The Daily’ klar til Android
News Corp.’s noget ambitiøse forsøg på at lave en avis, der kun udkommer på Ipad, får nu måske hjælp ved, at den også bliver klar til Googles styresystem Android. Det skriver Wired.com.

The Economist lancerer web-app til det amerikanske valg
The Economist, der ellers ikke er bleg for at tage betaling for indhold, har skabt en gratis html5-app om den amerikanske valgkamp kaldet ‘Electionism’. Den aggregerer indhold, tweets og links fra blandt andet kandidater, kommentatorer og politiske kilder. Det skriver Adweek.com.

Personalisering af Google-søgninger skader Twitter
Googles inddragelse af de oplysninger fra Google+brugernes konti skal give mere personaliserede og individuelle søgeresultater, skriver News.yahoo.com. Men det går ud over Twitter, mener man på mikrobloggingsitet, der ikke tror på, at dets ‘breaking news’ vil rangere tilstrækkeligt højt i søgeresultaterne med Googles seneste ændringer. “Vi tror, at det er dårligt for folk, udgivere, nyhedsorganisationer og Twitter-brugere,” lyder det fra Twitter i en meddelelse, skriver Reuters.com.

TV4 News kopierer endnu et TV 2 News-koncept
Ikke alene navnet og ideen har TV4-kanalen News nappet fra TV 2 News. Nu slår det sig også op på sponsorater, eller branchespecifikke partnerskaber, frem for traditionelle reklamebreaks, som TV 2 News også har haft. Det skriver Dagensmedia.se.

Egmont køber kvindesite af Edda Media
Egmont Hjemmet Mortensen, som magasindivisionen hedder i Norge, har købt Kvindeguiden.no af Edda Media. Det skal styrke Egmonts site, der aggrerer indhold fra flere af selskabets sites, Klikk.no. Det skriver Kampanje.com.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også