Boxer: Tættere på breakeven

Boxer får et "gevaldigt" omsætningsløft med TV 2-overgangen, men der går lang tid, inden indtjeningen følger efter, siger adm. dir. Steen Ulf Jensen.

TV 2's overgang til betalingskanal betyder en fordobling eller mere af Boxer TV's markedsandel blandt tv-distributørerne. Fra at have haft cirka fire procent af markedet og 100.000 kunder, forventer distributøren i hvert fald otte pct., når man igen når normale tilstande efter det aktuelle salgsryk i forbindelse med startskuddet for brugerbetalingen. Boxer TV har med TV 2-salget rundet de 200.000 kunder, og det ligner et tiltrængt gennembrud for det svenskejede selskab, der har været på det danske marked i godt to år. 

"Det er det, der gør, at vi kommer tættere på breakeven," siger Steen Ulf Jensen, adm. dir. Boxer TV.

Højt kampagnetryk
I land er Boxer dog langt fra, understreger direktøren.

"Det giver et gevaldigt omsætningsløft, men det er samtidig dyrt at få kunderne ind, bl.a. fordi vi understøtter dem med hardware, så det tager tid, inden indtjeningen følger efter," siger Steen Ulf Jensen. 

Samtidig har Boxer investeret kraftigt i et højt kampagnetryk ikke mindst på tv op til TV 2's overgang.

"Det har været en gedigen investering på samme niveau som for to år siden," siger Steen Ulf Jensen med henvisning til det analoge sluk for godt to år siden, der var Boxer TV's debut på det danske marked.

Mere intensiv konkurrence
På et område især vil TV 2's nye status som betalingskanal betyde en ændring på markedet, vurderer Boxer-direktøren. Gruppen af free-to-air seere, der har talt omkring 300.000 husstande, er blevet betydeligt mindre, og det giver en klar forventning om skærpet konkurrence mellem tv-distributørerne.

"Det er end game for free-to-air i den forstand, at de free-to-air seere, der ikke overgår til betalings-tv nu, de kommer aldrig til at gøre det. Det betyder, at fra nu af er der kun en ting at kæmpe om, og det er de eksisterende kunder. Der er ikke nye kunder at hente i markedet, og det vil intensivere konkurrencen," siger Steen Ulf Jensen.

Nye muligheder for tv-kanaler
Hvor mange der alene har valgt at købe TV 2 ud af de mere end 100.000 nye kunder, vil Steen Ulf Jensen ikke kommentere. Heller ikke, hvor mange af de nye kunder, der kommer fra et tv-liv med kun free-to-air kanalerne - men det er langt de fleste, bekræfter Steen Ulf Jensen, der ikke tror, at tv-markedet vil ændre sig meget i øvrigt - ud over en øget konkurrence mellem distributørerne.

Han ser dog en mulighed for, at den samlede øgede modvægt til YouSee, som Boxers voksende dækning er med til at skabe, kan give tv-stationerne end smule mere handlefrihed. Det gæld f.eks. i forhold til at søsætte nye kanaler - noget de færreste tv-stationer vover sig ud i uden at have sikret sig distributionsaftale med YouSee først.

"For tv-kanalerne vil det måske give større mulighed for, at man kan gøre noget uden om YouSee," siger Steen Ulf Jensen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også