MediaWatch

Boxer vandt slaget om TV 2-kunderne

Til de færrestes overraskelse har Boxer TV haft den største kundetilgang i forbindelse med TV 2's overgang til abonnement. Men også TDC er styrket.

Med mere end 100.000 flere kunder i porteføljen har kundetilgangen hos Boxer TV været mest massiv blandt distributørerne i forbindelse med TV 2's overgang til betalingskanal. I sidste uge meldte Boxer TV om en fordobling af kundebasen fra 100.000 til 200.000, og i mellemtiden er salget intensiveret, forklarer Boxer-direktøren, der ikke underligt har den glade stemme på.

"Vi er meget tilfredse. Vi havde høje forventinger til salget, men de er også blevet indfriet, og det er ikke slut endnu.Tværtimod går salget hurtigere i denne uge, fordi der er mange, der først agerer, når skiftet rent faktisk sker," siger Steen Ulf Jensen, der tror, at salget vil fortsætte januar ud. Alene det verdensmesterskab i håndbold, der går i gang i weekenden, og som TV 2 sender fra, vil få flere betalingsmodstandere til at "overgive sig", vurderer direktøren.

Stofa: pæn tilgang
Hos Stofa melder man også om ny forretning i forbindelse med TV 2-overgangen, selvom Stofas kernemarked, antenneforeningerne, i højere grad er mættet. Det absolut største nye kundepotentiale for distributørerne har ligget i gruppen på ca. 300.000 husstande, der hidtil har holdt sig fra betalingskanaler og alene zappet mellem free-to-air tilbuddene, dvs. DR's kanaler og - indtil i dag - TV 2-hovedkanalen.

"Vi har haft en pæn kundetilgang. Ikke som Boxer, men omvendt har vi heller ikke oplevet et sug mod Boxer. Vi har arbejdet inden for vores område i mange år, men har alligevel haft en tilgang, så vi er godt tilfredse," siger kommunikationsdirektør Jesper Maack fra Stofa.

Bryder mangeårigt princip
Stofa har som de fleste andre distributører ikke investeret i samme kampagnetryk som Boxer TV i forbindelse med TV 2-salget, men har fokuseret på at rådgive kunderne i antenneforeningerne. Her har det store spørgsmål generelt været, hvorvidt foreningerne skulle fastholde et mangeårigt princip om at tilbyde en lille pakke uden betalingskanaler, eller om man skulle afvige fra den tradition for at bevare TV 2 i den mindste pakke. Ifølge Jesper Maack har langt de fleste valgt det sidste, og dermed har betalings-tv taget endnu et skridt ind i hjemmene.

"Mig bekendt er det kun en enkelt forening, der har pillet TV 2 ud af den lille tv-pakke for at bevare en pakke uden betalingskanaler," siger Jesper Maack.

Fladt hos YouSee
Hos YouSee, der er landets markant største distributør med en markedsandel på knap 50 pct., melder man om en neutral udvikling i kundetilgangen.

"Det er fladt, men det var ventet. Der er intet overraskende i forløbet," siger Niels Breining, adm. direktør hos YouSee, der lige som Stofa ikke kan mønstre et gram af overraskelse over, at Boxer ser ud til at løbe med størstedelen af de nye TV 2-kunder. Det har ligget i kortene - også fordi politikerne pegede på Boxer TV til at administrere ordningen, da brugerbetalingen blev vedtaget sidste år.

Home run for HomeTrio
Har udviklingen været flad hos YouSee har moderselskabet TDC til gengæld øget sin markedsandel på tv-fronten. TDC har set en strategisk mulighed for at sparke mere gang i HomeTrio-salget og har selv spået en kundebase på 140.000 med udgangen af 2011 - mod 100.000 i 2010. Måske kan 40.000 ikke gøre det - ifølge Journalisten.dk har TDC i hvert fald solgt 40.000 tv-pakker alene siden oktober.

Hos markedets næststørste distributør, Viasat, melder man også om en god afslutning på 2011 salgsmæssigt, men ikke som en direkte udløber af TV 2-overgangen.

”Viasat har haft et fint kvartal, hvilket skyldes en øget aktivitet i markedet kombineret med vores nye Try & Buy kampagne fra 1. november, hvor nye kunder kan prøve alle Viasats kanaler i to måneder. Vores nye kunder efterspørger primært mellemstore og store tv-pakker og ikke kun TV 2,” siger Jette Nygaard-Andersen, adm. direktør for Viasat, i en meddelelse.

- LR

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs