MediaWatch

Glamour "reddet" af Canal 9

Bonnier-ejede Canal 9 overtager familiesagaen Glamour, som SBS TV slap sidste år på grund af faldende seertal.

Fans af sæbeoperaen Glamour kan finde kaffe og kleenex frem igen. Efter at SBS TV stoppede sin visning af serien, har Bonnier-ejede Canal 9 nemlig overtaget den fra marts i år.

Serien om modehuset- og familien Forrester har været vist 21 år i Danmark, og det gør den til den udenlandske tv-serie, der er blevet vist i længst tid i landet, skriver Canal 9 i en pressemeddelelse

"Efter danske fans og sågar skuespillere fra serien har gjort deres bedste for at få serien tilbage på dansk tv, kommer Canal 9 dem til undsætning og fortsætter sagaen, hvor man sidst forlod de smukke og ikke mindst intrigante familier," fortsætter Canal 9 i meddelelsen.

SBS TV's begrundelse for at droppe serien var, at seertallene faldt. Men det skyldes, at sendetidspunktet blev flyttet fra om eftermiddagen til om formiddagen, lød det fra en af dens trofaste fans til Mediawatch. Ifølge en medieforsker er tiden ved at løbe fra soaps, fordi det langsomme tempo taler ikke til unge mediebrugere, men Glamour har over de seneste sæsoner tilstræbt "en lidt yngre profil", fremhæver Canal 9 i sin meddelelse.

PR-strategi bag Glamour-genoplivning
Produktionsselskabet bag Glamour hyrede et pr-bureau, der skulle hjælpe med at få serien tilbage på de danske skærme, hvilket blandt andet har involveret appeller fra soap-skuespillerne.

En af seriens stjerner, Ronn Moss, udtaler da også blandt andet i pressemeddelelsen: 

"Jeg kan virkelig godt lide, hvordan denne cliffhanger blev løst: Glamour er igen i luften i Danmark på Canal 9 i marts 2012." 

Canal 9 lagde ud med primært at have fokus på sport i forbindelse med kampen om rettigheder til Superligaen, men viser også serier og film. Det fremgår ikke, hvad Glamours sendetidspunkt bliver på sin nye kanal.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs